Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa moderkortet för Athlon


Cerebro1

Rekommendera Poster

Ska uppgradera min dator med nytt moderkort, Athlon 1400MHz, etc. Funderar då på vilken _sorts_ moderkort jag ska köpa.

 

Som jag förstår det, finns det tre varianter för Athlon:

 

1) VIA-chipset

2) AMD760

3) SiS735

 

varav de två sistnämnda, enligt bl.a. TomsHardware, ska vara bättre (snabbare, ...) än det förstnämnda.

 

Har jag förstått det rätt så långt?

 

Om så, så undrar jag:

 

a) Någon som vet huruvida detta stämmer och, ännu bättre, kan ge en rekommendation baserad på erfarenhet, vilken kretsuppsättning jag bör gå på?

 

B) Hittills har jag inte stött på någon som säljer moderkort med kretsuppsättningarna AMD760 eller SiS735 i Sverige. Känner någon till någon leverantör som gör det och, i sådana fall, hur mycket ett sådant moderkort kostar?

 

Tacksam för alla seriösa svar.

 

/Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via vinner nog med ytterst liten marginal framför amd, men enligt min uppfattning är sis definitivt sist. Men det är ändå inte nån jättestor skillnad i prestanda.

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

IBM 75GXP 30,7GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna nya artikel kanske kan sprida lite ljus i mörkret.

http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1520

Verkar som SiS735 krossar rätt bra i denna artikel, om man använder DDR.

Att du inte hittar några kort som använder AMD760 kan bero på att det kallas AMD761 istället. Vet inte om det är så överallt men i varje fall på Datorbutiken verkar så vara fallet. Har för mig att de bytte nummer när de la in stöd för DDR. Är dock ej helt säker.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...