Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkludera php-fil i div-tagg via länk med ajax?


deficio

Rekommendera Poster

Hej!

 

Längesen jag besökte eforum nu, men känner just nu att jag verkligen behöver lite hjälp..

 

Jag har hittat och modifierat en javascript-slide som visar bilder på ett schysst sätt,

och det funkar utmärkt.. Problemet är att jag vill ha flera slides på samma sida, som byts ut på ett enkelt sätt genom att man klickar på länkar för respektive slide..

 

Eftersom mina "slides" ligger i php-filer får jag enkelt in dem i de div:s jag vill ha med <?php include 'spring.php'; ?> Spring är alltså bilderna från en vårkollektion..

 

Men jag vill alltså ha länkar under div:en där javascripet jag kallar in visas,

där man kan byta till typ "fall.php", osv...

 

Det enklaste sättet för någon som hatar kod vore ju givetvis att skapa nya sidor, så att jag från huvudsidan index.php kan gå in på gallery.php och därifrån länka till respektive sidor som innehåller mina stylade js-script - men jag vet att det går att göra på enklare sätt..

 

Jag har bland annat tittat på show/hide-layers, men det är också meckigt att skapa massa lager när jag egentligen bara vill trycka på en länk och ladda in en php-sida i min #maincontent-div, och utan att lämna sidan ladda in en ny genom att klicka på nästa länk..

 

Jag läste webbutveckling i 2 månader men hoppade av just för att jag är bättre på och tycker det är roligare med CSS och mest gör detta som en kul grej...

 

Jag hittade lite kod någonstans som tydligen ska likna ajax, eller nåt..

 

<script type="text/javascript">
$('#spring').click(function(){
  $("#box").load("spring.php");
  return false;
});
</script>

<div id="box"></div>

<a href="#" id="spring">Spring</a>

 

Men skiten funkar inte...

 

Så, hur får jag den att funka?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kanske är ovanligt trög ikväll men jag fattar inte riktigt din fråga. Vart kommer ajax in i bilden?

 

Kan du visa lite med kod hur du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kanske är ovanligt trög ikväll men jag fattar inte riktigt din fråga. Vart kommer ajax in i bilden?

 

Kan du visa lite med kod hur du gjort?

 

Hej!

 

Nej jag vet inte själv, jag läste bara där jag hittade den där kodsnutten jag skrev med att Ajax är bra till något..

 

Det jag ville göra var att helt enkelt använda en div som en iframe, dvs. kalla in mitt javascript i div:en, och sedan, utan att byta sida, trycka på en länk och få in ett annat javascript i samma ruta. Jag har dock insett att jag inte orkar krångla utan istället kopierar sidorna till flera olika "gallerys", om du eller någon annan inte har en bättre idé...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla in bxSlider, en jQuery-plugin.

 

Kalla in javascript i en div förstår jag inte hur du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla in bxSlider, en jQuery-plugin.

 

Kalla in javascript i en div förstår jag inte hur du menar.

 

Jag har redan ett javascript, som sagt. Äh, det spelar ingen roll. Jag löser det. Tack ändå ^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...