Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kontrollera skicket på sitt Win XP?


Hans  Peter

Rekommendera Poster

Min Dell Inspiron 6000 har börjat föra ett eget liv. Symptom:

 

1) Vid start av datorn kommer mitt Windows XP SP3 inte längre än till upplysningen Windows startas... och stannar där. Detta händer med ojämna mellanrum. Jag löser det genom att stänga av datorn med OFF-knappen. Detta behöver jag ibland göra flera gånger efter varandra. Därefter har Win hittills alltid kommit igång.

 

2) När jag har haft flera program öppna samtidigt och vill stänga ett av dem, går inte det, inte ens i Aktivitetshanteraren. Det finns delar av skärmbilden (av programmet som skall stängas) kvar på skärmen. Jag löser det genom att starta om datorn och hoppas att Win startar (jfr 1).

 

3) När jag försöker ominstallera ett program från en CD, (vilket jag har kunnat göra flera gånger tidigare), reagerar Win inte på att jag dubbelklickar på programmets setup.exe-fil.

 

4) Jag har tankat ner Uniblue RegistryBooster för att leta efter fel i mitt WinXP. Men programmet startar inte när jag försöker exekvera det med registrybooster.exe.

 

Innan jag nu blir helt desperat, formaterar om hårddisken och ominstallerar Win XP hoppas jag att någon kan berätta för mig, alt. tipsa mig om ett sätt att kontrollera vilken sjukdom mitt WinXP lider av.

 

Tack på förhand.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att bl.a någon del i själva bootsekvensen inte fungerar bra längre, exakt i vilken del och då vilka systemfiler som bråkar, är svårt att veta.

 

Går det att komma in i bios?

Går det att starta i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och strunta helt i Uniblue Registry Booster, eftersom det kan ställa till mer problem om du har otur.

 

[Edit] För att komma in i felsäkert läge kan du behöva trycka F8 upprepade gånger när du startar datorn - innan den kommit till Windows loggan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej båda!

 

Går det att komma in i bios?

Går det att starta i felsäkert läge?

På det är svaret JA.

 

Och strunta helt i Uniblue Registry Booster...

Finns det någon annan tjänst med vars hjälp man kan kontrollera Windows:et?

 

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på hårddiskfel. Jag har haft 4 bärbara datorer, två har haft hårddiskfel inom ett år 50%. Jag har haft en bärbar Dell D620, hårddiskfel inom 1år (precis efter garantin gått ut) 100%.

Ett försäkringsbolag uppskattade att nästan 1/3 av alla bärbara har hårddiskfel inom 3 år.

För att kolla hårddisken, ta reda på fabrikatet. Ladda sedan hem testprogram från hårddisktillverkaren. Bränn på CD och starta datorn från CDn.

Tillfälligt kan du lösa problemet om du har återställningsCD genom att installera om Windows. Med lite flax funkar datorn sedan OK ytterligare några månader innan problemen återkommer.

 

För mig har det blivit hårddiskbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Min standard fråga: Vad säger loggboken?!

 

Sök vid tidpunkten för problemen och leta efter gula utropstecken etc.

 

Kolla i enhetshanteraren efter dito!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det hade jag inte en aaaaning om. Man lär så länge man lever! För stunden hjälpte det dock inte. Men jag kommer att bevaka loggboken.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kanske läge för en ominstallation av Windows för att komma till rätta med eventuella problem i Windows.

 

Vet du hur du testar hårddisken som föreslogs av jannejanne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en backup på det du har på hårddisken. Köp en ny hårddisk och installera om Win XP. Eller också kan du kopiera hela hårddisken till den nya. Hårddiskar håller ju inte i evighet, som jannejanne har tydligt förklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du testar hårddisken som föreslogs av jannejanne?

Min HD heter Toshiba MK6026GAX. Vad jag har kunnat finna på nätet tillhandahåller Toshiba inte något testprogram för HD:ar i laptopar. Har jag fattat det rätt?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det verkar vara så att Toshiba skeppar med ett inbyggt testprogram.

http://www.toshibadirect.com/td/b2c/ebtext.to?page=360_protect

Pc Diagnostic tool

 

Toshiba har verkar det som, ett hårddisk test verktyg för Fujitsu hårddiskar som skeppas med deras datorer. Funkar bara om det är en Fujitsu HDD

http://sdd.toshiba.com/main.aspx?Path=ServicesSupport/WarrantySupport/SoftwareUtilities

 

Har bara skummat, så du får kolla detaljerna själv.

 

Mvh B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan möjlighet är att testa med Hitachis testprogram för det verkar fungera hyfsat med de flesta hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...