Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man få en webbsida stängd via den juridiska vägen


Tessan_2005

Rekommendera Poster

Tessan_2005

Finns det huvudtaget ett sätt att få en webbsida ned stängd eller enbart tvinga de huvudansvariga att ta ansvar för det administratörerna gör mot enskilda medlemmar via den juridiska vägen?

 

Jag bara undrar eftersom det finns ett gäng människor som har råkat illa ut på en webbsida och fler kommer att råka illa ut på webbsidan om ingen sätter stopp för detta.

 

Vill endast höra era åsikter om detta om det är fullt möjligt.

 

Webbsidan jag pratar om finns på olika språk och det rör sig alltså om en webbsida där man kan spela olika spel. Den webbsida jag skriver om är svenska Spigo (http://www.spigo.se).

 

Nu vill jag inte svara på en massa frågor vad som pågår på svenska Spigo utan jag vill endast höra om det är fullt möjligt. Nej, det är inte jag som har råkat illa ut.

 

Det enda jag kan säga är att det som pågår på svenska Spigo måste få ett slut innan fler råkar illa ut och nej, det hjälper inte att skriva till de huvudansvariga för de bryr sig inte om att administratörerna utnyttjar sin status till att kunna trakassera enskilda medlemmar.

 

Det jag egentligen är ute efter är att tvinga de huvudansvariga ta ansvar för det administratörerna gör och att tvinga de huvudansvariga att ta bort statusen för de nuvarande administratörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, beror på flera saker.

 

Bryter dessa personer mot webbsidans regler?

Finns det möjlighet att det som händer, kan vara officiellt olagligt, alltså utanför webbsidans väggar?

Även om du inte vill svara på frågor om vad som pågår, så måste man ändå veta lite mera, t.ex vilken sorts trakasserier handlar det om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det är klart det är möjligt, om något lagbrott har begåtts. Mer än så är omöjligt att säga utan att veta om det verkligen är så att något brott föreligger. Vad som är trakasseri är ofta en subjektiv bedömning och det ska ENORMT mycket till för att stänga en sajt, yttrandefriheten väger mycket tungt i demokratier och begränsas inte för att någon tar illa vid sig av något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst användarvillkoren

ex

Spigo förbehåller sig rätten att sända ut nyhetsbrev via epost. SPAM

Spigo förbehåller sig rätten att exponera en profil, t ex på användarens födelsedag. INTRÅNG I PRIVATLIVET

Vinster som vunnits på Spigo överförs direkt till medlemmens bankkonto. För att erhålla vinsterna måste medlemmen därför uppge kontonummer och bank.

SÄKERHETSRISK ju färre gånger man gör sånt här dessto bättre

 

så är det för mig otänkbart att använda SPIGO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Ja, administratörerna bryter mot de regler som finns men de huvudansvariga för webbsidan bryr sig inte.

 

Det är inte enbart min vän som har drabbats utan det är flera som har drabbats.

 

Min vän kan inte vara online i de olika spelen för hon blir utkastad av dessa administratörerna trots att min vän inte ens har brutit mot några regler.

 

Inte nog med det så håller även administratörerna min vän tystad trots att hon ej har brutit mot några regler medan dem som bryter mot reglerna ej riskerar att bli tystade.

 

Det finns även dem som har förlorat sina konton på falska grunder på grund av dessa administratörerna.

 

Detta som får pågå på svenska Spigo måste få ett slut innan fler råkar illa ut på grund av dessa administratörerna.

 

Obs: Tystning är en form av banning som innebär att det är enbart den tystade som kan se vad hon/han skriver medan de övriga inte kan se vad den tystade skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Efter att ha läst användarvillkoren

ex

Spigo förbehåller sig rätten att sända ut nyhetsbrev via epost. SPAM

Spigo förbehåller sig rätten att exponera en profil, t ex på användarens födelsedag. INTRÅNG I PRIVATLIVET

Vinster som vunnits på Spigo överförs direkt till medlemmens bankkonto. För att erhålla vinsterna måste medlemmen därför uppge kontonummer och bank.

SÄKERHETSRISK ju färre gånger man gör sånt här dessto bättre

 

så är det för mig otänkbart att använda SPIGO

 

Det är inte ofta de skickar ut dessa nyhetsbrev. Kan gå flera månader i mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån det som du skriver så ser jag ingen som helst juridisk grund att kunna stänga ned sajten.

Om inte ägarna till sajten känner till (och kan antas tycka illa om) det som administratörerna gör så vill säker ägarna få reda på det. Kontakta dem och beskriv situationen.

 

Om det inte hjälper så är det väl bara se till att avregistrera sig från sajten och inte återvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Utifrån det som du skriver så ser jag ingen som helst juridisk grund att kunna stänga ned sajten.

Om inte ägarna till sajten känner till (och kan antas tycka illa om) det som administratörerna gör så vill säker ägarna få reda på det. Kontakta dem och beskriv situationen.

 

Om det inte hjälper så är det väl bara se till att avregistrera sig från sajten och inte återvända.

 

Nu är jag inte ute efter att få Spigo nedstängd för gott utan det jag är ute efter är att tvinga de huvudansvariga att ta ansvar för det administratörerna gör i och med att medlemmar far illa väldigt illa på grund av dessa administratörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte ute efter att få Spigo nedstängd för gott utan det jag är ute efter är att tvinga de huvudansvariga att ta ansvar för det administratörerna gör i och med att medlemmar far illa väldigt illa på grund av dessa administratörerna.

Om de som äger sajten inte vill göra något åt det som administratörerna sysslar med så kan du inte tvinga dem (förutsatt att inga lagbrott begås förstås).

 

Om någon tar illa upp är återigen mitt råd att säga upp medlemskapet samt sluta besöka webbplatsen ifråga.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, Tessan_2005, ställde i princip samma fråga för 2,5 år sedan:

Går det huvudtaget att via den juridiska vägen att stänga ned ett Community? Ett Community där grova personangrepp och hot riktad mot enskilda människor.
//eforum.idg.se/topic/199264-gar-det-huvudtaget/

 

Juridiken har knappast ändrats under tiden som gått så det är samma svar du får nu som du fick då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Du, Tessan_2005, ställde i princip samma fråga för 2,5 år sedan:

//eforum.idg.se/topic/199264-gar-det-huvudtaget/

 

Juridiken har knappast ändrats under tiden som gått så det är samma svar du får nu som du fick då.

 

Vad har det med Spigo att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Om de som äger sajten inte vill göra något åt det som administratörerna sysslar med så kan du inte tvinga dem (förutsatt att inga lagbrott begås förstås).

 

Om någon tar illa upp är återigen mitt råd att säga upp medlemskapet samt sluta besöka webbplatsen ifråga.

 

Det hör till att de huvudansvariga tar tag i det administratörerna gör innan fler råkar illa ut och sedan stor inget i det jag har skrivet att jag eller min vän skulle vara medlemmar där längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Nej, nu skiter jag i detta eftersom folk drar upp andra saker än det tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Varför undrar du det?

Därför att det är ganska uppenbart att personen bakom den sajten är snudd på rättshaverist. Lägger man så mycket energi på att tjafsa med människor och hävda sin rätt så är något inte helt rätt ställt på vinden. Angående det juridiska har du redan fått de svar som går att ge med de få uppgifter du lämnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...