Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

seg dator


wipwip

Rekommendera Poster

hej

 

jag har en trött dator som gör lite som han vill vet inte mera vad jag ska göra, allt är nytt i den modekort p6t deluxe v2 i7 ,processor core i7 quad 930, hårddisk caviar green 1,5 tb sata, grafik geforce gtx465 1gb, och 630w ver 2,20 sli ready psu, minne 4gb kit 2x2gb ,men datorn är slöare nu än förut, det går sakta att söka efter saker på nätet, går jag ut i utfoskaren eller annat så går det segt att öppna och den reagerar inte genast utan man måste vänta ,vad kan detta bero på jag har dom nyaste drivrutiner till allt ,hjälp mig någon det måste kunna att göra den snabbare på något sätt

mvh gösta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat dina processer i aktivitetshanteraren? Om du har många bakgrundsprogram på så pröva att stänga av dem, och defgramentera håddrisken ifall det är segt att gå från mapp till mapp i utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat dina processer i aktivitetshanteraren? Om du har många bakgrundsprogram på så pröva att stänga av dem, och defgramentera håddrisken ifall det är segt att gå från mapp till mapp i utforskaren.

 

 

 

 

 

jag har stängt av allt onödigt och det är inte bara i utfoskaren den är slö det är överallt det är så att jag mestadels får dubbelklicka på alla saker för att den ska fatta även i snabbstartfältet ,och även när jag är på nätet typ öppnar en ny flik då svarar den inte genast utan man får vänta ett tag,fins det mera inställningar i biosen att göra eller är det hårdisken som är skrot funderar på att byta ut den mot en snabbare men vilken ska man välja,hjälp mig

mvh gösta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver ju att att allt är nytt i den och du ser ju ut att ha en bra processor etc. så varför tror du att hårddisken skulle vara paj?

 

Men visst det händer. Ladda hem och kör en test med HD Tune

Följde du rådet att defragmentera hårddisken?

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Vad har du för operativsystem?

Vad står det längst ned i Aktivitets hanteraren (huvudfönstret) på CPU-användning % ?

 

Att stänga av processer och tjänster lite hur som helst är inte att rekommendera, eftersom det kan göra systemet instabilt och inte fungera som det skall. Vissa saker går helt klart att stänga av, men det påverkar i regel oftast så att uppstarten går lite snabbare.

 

För att kontrollera om det är någon process eller tjänst som drar mycket cpu "kraft" eller är diskintensiv så den låser upp systemet, kan du göra följande:

 

I Vista / Windows 7: Öppna aktivitetshanteraren > Prestanda > Resursövervakaren > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

 

I bilden så ser man att Dkservice.exe är mest aktiv hos mig just nu och det är Diskeeper hårddisk-defragmentering som jag har igång.

 

Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser". Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest intensivast och kanske låser upp datorn. Ser det bra ut är det något annat hos dig.

 

post-73434-0-52460600-1295171149_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

ja jag har defragmenterat den, i cpu fönstret står det från 0 till 2%, det är xp pro, kvar på hårddisken är 1,25 tb,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det va inte mycke till hjälp här,

jag byter till windows 7 64 bitars nu så ska se om de blir bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat drivrutinerna på Asus webbplats? För en del tror att de har de senaste bara för att Enhetshanteraren säger så.

 

Har moderkortet senaste BIOS också?

 

Vad rapporterade HD Tune?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

ja jag har hämtat dom senaste på hemsidan och biosen är den senaste, men hd tune har jag inte gjort eftersom jag hittade inte vilken jag skulle ladda hem men den är lika seg ännu innan den fastnar de vill säga när den väntar på att öppna mappen eller sidan ellervad jag änn gör så står det längst upp att windows hittar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...