Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar i felsäkert läge igen


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Följande har hänt, jag startade en tråd kring detta tidigare och blev då hjälpt. Men nu är problemet åter, men av annan karaktär. Datorn startar i felsäkert läge. I min förra tråd kom man fram till att det berodde på att datorn var inställd på selektiv start, detta istället för normal start. Jag ändrade då till Normal Start och problemet försvann. I samma veva, så tog jag även bort ett antal program ur autostart, detta så att datorn skulle starta snabbare. Igår senast tog jag bort 2 St. Adobe program ur autostart och sedan inatt är problemet tillbaka!?

Idag sattes datorn på igen och då startar den i selektiv startalltså i felsäkert läge (stora ikoner). Dvs. den har *själv* hoppat tillbaka till selektiv start, trots att jag för 2 dagar sedan bockade i rutan normal start. Så varför hoppar den tillbaka?

 

Dessutom är plötsligt ALLA program tillbaka i Autostart?

När jag då bockar av alla onödiga program i autostartmenyn, så skall jag på uppmaning, starta om datorn och då är programmen borta.

Sedan efter omstart bockar jag tillbaka att datorn skall ha normal start och på uppmaning startar jag om? Men då är alla programmen i autostartmenyn tillbaka, men datorn startas normalt. Då tar jag bort autostartprogrammen igen, startar om på uppmaning, och då startare datorn med selektiv start, dvs. i felsäkert läge? Så vad beror detta på? Dessutom så kan man inte samtidigt ta bort autostartprogrammen och bocka för normal start. Detta måste tydligen ske i 2 steg på systemkonfiguration.

Kan det ha ngt. med Adobe borttagandet igår att göra? Så vad jag vill är alltså att datorn inte startar i felsäkert läge, dvs. normal start och att borttagande av onödiga program i startmenyn skall bestå, utan att dom kommer tillbaka. Hur gör jag och vad är felet? Man kan kort och gott säga att rör jag programmen (tar bor) i autostartmenyn, så återgår datorn till selektiv start. Rör jag selektiv start tillbaka till normal start, så per automatik så fylls alla program jag tagit bort, tillbaka i autostartmenyn....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid inställningen "normal start" körs alla program som listas under Autostart. Så fort man avbockar något under Autostart blir det "selektiv start".

 

När man kör i felsäkert läge står det "Felsäkert läge" på skärmen. Är det så i det här fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Vid inställningen "normal start" körs alla program som listas under Autostart. Så fort man avbockar något under Autostart blir det "selektiv start".

 

När man kör i felsäkert läge står det "Felsäkert läge" på skärmen. Är det så i det här fallet?

 

Hej och god fortsättning!

Nej, så är det inte, dvs. det står inte felsäkert läge på skärmen, utan istället är alla ikoner stora, likt när man startar i felsäkert läge och så står det selektiv start. Det var då vi kom fram till att man skulle ha ibockat normal start och då fungerar det. Nu har det funkat sedan sist, men då på bekostnad av att alla programmen i autostartmenyn är kvar. Dessutom är visa program, dvs. Divx som jag tidigare helt tagit bort ur dator, kvar i autostartmenyn... Så vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora ikoner är ju inte samma sak som felsäkert läge. Att ha "selektiv start" är helt normalt. Kan det tänkas att du avbockar något som indirekt har med storleken på ikoner att göra, t ex något program som har med grafikkortet att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Stora ikoner är ju inte samma sak som felsäkert läge. Att ha "selektiv start" är helt normalt. Kan det tänkas att du avbockar något som indirekt har med storleken på ikoner att göra, t ex något program som har med grafikkortet att göra?

 

Okey, förstår. Men det ser ut som när man startar i felsäkert läge. Fel ordval av mig. Men när jag har på selektiv start, så verkar just problemet med att dom stora ikonerna vid uppstart återkommer, men startar man då om i samma veva, då återgår det till normalstorlek på ikonerna. Så för att vara på säkra sidan så kryssar jag i Normal start. Men som du nämner, så kan man inte separat ta bort program ur autostarten utan att det påverkar Normal resp selektiv start? Det som finns i autostart är följande,

 

Adobe Acrobat

Adobe Reader and Acrobat Manager

Ct Connect

Intel®Common User Interface

Intel®Common User Interface

Intel®Common User Interface

Operativ Systemet Microsoft

Secunia PSI

Skype

Tific Digital

Windows Live Messenger

 

Kan något av dessa påverka start och storlek på ikoner? Och även om så vore, så kan jag av vad jag förstår inte ta bort någon av dessa, utan att datorn startar med selektiv start. Men kanske spelar det ingen roll, alltså selektiv start om man bara kan få bort den felande länken som gör att ikonerna blir stora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får pröva dig fram genom att bara ta bort några bockar i taget för att se vilket program som påverkar ikonerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...