Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk arbetar rytmisk kontinuerligt


Morgankane

Rekommendera Poster

Så är det dags att skriva igen.....

Har en HP W4400 med sata hårddisk.

Denna hårddisk la av för ett antal dagar sedan, och jag köpte direkt en ny Seagate HD på 650 G.

 

Det jag undrar över är nu följande:

Efter att ha installerat den nya hårddisken, märkte jag att den "jobbade" kontinuerligt och rätt rytmiskt. Som om den höll på att leta efter något den inte kunde hitta.

Jag åkte tillbaka till affären med den och fick den kollat, och där fungerade den som den skulle.

Vi gjorde en ny formatering, körde hem och kopplade till endast strömkabeln på den, uteslutande datakabeln.

Och den började på samma viset. Anslöt datakabeln, och gjorde så en ny formatering , ingen snabbformatering, installerade Xp på den igen, men det fortsätter. Det är säkert inte bra för disken att jobba så kontinuerligt, och det kvittar om jag jobbar med datorn eller låter den vila, samt att det är mycket irriterande att lyssna på.

Har uppdaterat BIOS som jag fick tag på på HP's sida, och provat olika inställningar i BIOS, utan att något ändrar sig.

 

Så nu måste jag fråga andra, dagarna går och jag vill inte börja installera något på den innan jag vet att alt är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rytmiskt på vilket vis? Är det Windows som gör något eller disken som på något vis inte presterar det den ska? Läser ditt inlägg igen och det verkar som om du upplever att den varierar i ljud även när datorn är helt i vila, när disken inte har något arbete?

 

Fluktuerar datatakten från disken?

Om du kollar av den med exempelvis HD Tune, http://www.hdtune.com/ , vad säger det programmet om prestanda och hälsa på disken?

 

Om du vill göra en djupare kontroll av disken, ladda hem verktyg från Seagate, http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287#seagate , och gör en kontroll med hjälp av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för det första svaret.

Jo, jag vill säga att det hörs som en viss "rytm" i rörelserna av läs/skrivhuvudet,

i början försökte jag "räkna" antal rörelser mellan varje kort paus (typ 4, 12, 4 12), men detta verkar nu in vara så, men ändå hörs det som det är en viss rytm i den.

Och som jag skrev, detta startar direkt når disken börjar rotera, innan Windows ens har

startat. Något av detta rytmiska beteende störs litet av att den får mera att göra, när t. ex. Windows startar, men det är absolut en kontinuitet i det.

Jag har taget disken i handen och känner då vibrationerna i disken.

Har jobbat med datorer sen mitten av nittiotalet men detta är nytt för mig.

 

Jag skall kolla den med de två program du tipsade om, letade efter något sådant i går, så hjärtligt tack för hjälpen. Återkommer. Har andra något att komma med så är ni välkomna. Vi kanske kan lära oss något nytt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vilken disk är det? Modell?

 

Kan inte säga som ljudet du hör är tecken på fel eller ej men någon disk som betett sig på det viset har jag aldrig träffat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi,

Tack för SeaTools verktyget.

Bootade datorn och körde ett kort test, resultat Failed.

Kör nu det långa testet, och det hittade 1 fel direkt. Under testen nu, är hårdisken TYST!

 

Återkommer när det är klart!

Seagate ST3750528AS 6VP1ES83

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om SeaTools rapporterar fel, skriv ner/spara log/ska bild av skärmen och reklamera hårddisken.

 

Det är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då har jag lärt något nytt.

När en HD lägger av och du köper en ny, så får man en redan defekt HD i utbyte eller??

Sådant måste väl kallas otur eller bara naturlagarna??

 

Det blev i alla fall 18 fel som hittades, och butiken sa det var bara att komma och returnera den. Blev en dyr disk, måste lägga till 150 spänn i bensin också.

Har taget kort på skärmen som visar loggen, så jag kan visa dem.

 

Ha en förträfflig god jul hela gänget här på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så. Jag själv ska ta mig till en sportbutik imorgon för att de sålde fel binding (för skridsko) till mig jag var där under helgen..

 

Extra kostnaden för resan imorgon betalar de inte.

 

 

Lycka till, ta annat märke av hårddisk nu kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. ... Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:

 

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,

* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,

* ...

...

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten. Läs mer om skadestånd via länken till höger på den här sidan.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till samma märke på hårddisken. Körde SeaTools både före och efter installation av OS. La fram krav till Rickfam Data i Hörby om ersättning av resekostnader enligt konsumentköpslagan, men ägaren ville inte höra snack om detta, så han förlorade mig som kund. Har själv haft företag inom kontorsvaror, och jag hade inte sparkat ut kunden som han gjorde. 150 kr ville varit ett billigt pris att betala för att behålla kunden.

 

Kör nu test av den kraschade disken med samma program, och hittade 47 fel. får se om det kan lagas av programmet.

God fortsättning på julen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, ja, 150 kr... Inte så mycket att bråka om vare sig för honom eller dig. Enkelt val för dig att inte köpa mer där.

 

Kraschade disken, hoppas det löser sig. Egentligen är det första du ska att rädda de data som går att rädda. Därefter se om den går att reparera och då få tillgång till mer materiel. Risken finns alltid att sökningen och reparationerna skadar data på disken.

 

Lycka till och god fortsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...