Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigt uppsatt SBS 2008 miljö.


David12

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är nyfiken på hur ni skulle göra med ett företags IT miljö som jag ska drifta.

 

Dom har idag affärssystemet på hosting samt även mailen på hosting. (två olika leverantörer). Fungerar mycket bra!

 

Kvar är då att drifta den ev "lokala servern". Och det är en relativt ny small business server 2008. Som inte är uppsatt som en domän. Utan alla loggar in lokalt på sina maskiner och sedan är det mappat till olika diskar / printrar. Vilet för mig känns dumt.

 

Hur skulle ni göra i detta falll, deras "gemesamma" filarea är viktig och i stort sett det enda som dom använder + print. Jag ser ju fördelar med att sätta upp det som en "riktigt domän". Alltså knyta samtliga maskiner till domänen. MEN, då har jag ju problemet att jag bara har en server som det går att logga in på. Går den ner så är det ju jobbigt.

 

Intressant fråga, som jag gärna vill ha tankar/lösningar på !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående din sista kommentar om inloggningen så brukar det gå att logga in utan en domänkontrollant om användaren varit inloggad på den aktuella datorn tidigare.

 

Dessutom tycker jag definitivt att du bör sätta upp en domänmiljö. Det är ju bara fördelar när det kommer till hantering av användarkonton och behörigheter till olika filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant!

 

Frågan är bara om det är värd allt jobb, för det lär ju bli en hel del jobb att få in alla maskiner i domänen som nu är "workgroup". Fast jag har för mig att det finns nåt bra program för att lösa det på just klienterna.

 

TYcker ni det är värt fördelarna med konton / behörigheter osv ändå?

 

 

Tack för synpunkterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TYcker ni det är värt fördelarna med konton / behörigheter osv ändå?
Det korta svaret är ja :)

 

[...]det lär ju bli en hel del jobb att få in alla maskiner i domänen som nu är "workgroup".
Jo, det finns en hel del färdiga skript att använda för det ändamålet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

köper man en som nu i fråga en SBS 08, som har exchange, en bra print hanterare, så ja varför inte fixa till en riktig domän.

 

Ok, går servern ner så ser man till att man har kört tex windows backup, så nu förtiden även kan köra en "bare metal restore" har du bara tex en disk med esata och backar så är den uppe så snabbt du får tag på ny hårdvara, och ok som det sägs tidigare så är policyn satt så kan man även logga in på klienterna (funkar vanligtvis)

 

Ang att flytta klienter till den nya domänen så har även sbs en vettig inbyggt migreringsfunktion, bara att genom webläsaren ansluta till http://connect. Så brukar det mesta flyttas från nuvarande profil till den nya domänprofilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...