Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte skicka mail alls plötsligt


Korpglugg

Rekommendera Poster

Jag har MS Outlook 2007.

 

Plötsligt idag så kunde jag inte skicka mail längre. jag kan ta emot mail som vanligt.

 

Jag har mailkonton på tre domäner, fördelade på två webhotell, samma problem med alla tre, så det är inte hos webhotellet felet ligger.

 

Testade förstås att skicka från webhotellets webmail, vilket fungerade som väntat.

 

När jag försöker skicka, så får jag följande felmeddelande:

Uppgiften namn@domän.se - Skickar rapporterade felet (0x80042109): Det går inte att ansluta till servern för utgående e-post (SMTP). Kontakta serveradministratören eller Internetleverantören (ISP) om problemet kvarstår.

 

Vad kan ha hänt? Felet verkar ju ligga i antingen min dator eller Outlook.

 

Något som hände innan, var att något låg på tangentbordet, och lyckades få en mailadress till "icke betrodd" för att sorteras bort som spam. Mitt problem kan kanske ha inträffat samtidigt, om saken på tangentbordet ändrade fler saker :(

 

Hoppas någon kan hjälpa mig, det är ju nästan katastrof det här. Har flera viktiga mail som jag trodde var skickade, men som inte är det. Tur att jag har webmail så länge.

 

Jag har ingen som helst susning om var man ställer in så att sådant här kan ske, eller hur man ändrar tillbaka heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på felet, och har då en ny fråga.

 

Felet var att jag har bytt internetleverantör till Tele2 (då den lokala leverantören lagt ned). Tele2 skulle börja leverera om två veckor, men det tog bara några timmar. Jag var inte alls beredd på det, men kom plötsligt på att det kunde vara felet, så jag kollade min IP som nu tillhör Tele2 och inte min kommuns energibolag som förut.

 

Tele2 har spärrat port 25.

 

För mina manufrogkonton angav jag bara port 26 så var problemet löst.

 

Men jag har ett Loopiakonto också, och där ska man ange port 587, vilket inte fungerar alls.

 

Anger jag någon annan SMTP-server än domänens (har testat med Tele2s och loopias), så krävs något lösenord som jag inte har. Bockar jag av autenticering, så fungerar det inte heller.

 

Jag sökte på Loopia, och där fanns länkar till hur man skulle ställa in Outlook 2007, men de länkarna fungerade inte :@

 

Så nu är min nya fråga: Hur ställer jag in mitt Loopia-mailkonto så det fungerar med Tele2?

 

Jag har fått adressen som jobbmail, så jag är inte kund hos Loopia själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopia skriver att jag ska ange mailcluster.loopia.se som SMTP-server, och ange att den ska använda samma lösen som ingående (med privata domänen). Detta fungerar inte, lösenord efterfrågas hela tiden, och det är INTE samma som för ingående. Utan att bocka i autenticering så fungerar det inte alls.

 

Jag testade med Tele2's SMTP-server, men utan autentisering fungerar det inte alls, och med så frågar den efter något lösenord som jag inte har en aning om var jag ska få tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fungerar inte, lösenord efterfrågas hela tiden, och det är INTE samma som för ingående.

Vore jag du skulle jag ringa loopia. Sånt här klarar deras support om man bara tar sig igenom telefonkön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore jag du skulle jag ringa loopia. Sånt här klarar deras support om man bara tar sig igenom telefonkön.

Är det någon idé när man inte är kunden? Jag har alltså fått mailkontot av den som är kunden (som har sagt att jag får kolla själv).

 

Jag skulle precis kolla efter emailadress till dem, hoppas verkligen att man inte måste ringa...

 

Jag återkommer här om jag får en lösning (eller om någon annan svarar i tråden förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mailat dem nu från min kundzon. Jag har köpt mina domäner från dem så jag är kund (men utan webhotell och utan emailkonto). Hoppas de svarar när jag angav att jag arbetar hos *****.se som har allt hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst.

 

Såklart mycket enklare än vad det verkar (som vanligt).

 

Jag hade av olika anledningar fått info om fel host. Så självklart fungerade det inte alls. Med rätt hosts alternativa SMTP-port så fungerar det felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...