Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte få igång extern hårddisk.


Ziner

Rekommendera Poster

Datorn är nu sanerad från virus. Blev till slut tvungen att formatera den. Innan denna åtgärd la min externa hårddisk av. Jag vet inte om det är kopplat till den dåvarande virusproblematiken eller inte. Jag vet att strömmen drogs ur medan den var igång och därefter startar den inte som den ska. Jag hör hårddisken gå igång och den surrar ett tag men i regel tystnar den och inget mer händer. Jag har provat plugga in den i en annan laptop som är ren men samma sak. Det är en WD 5000 p032. Har den dött? Är externa hårddiskar så här oberäkneliga? Den förra jag hade dog efter ett par år. Denna har jag haft uppskattningsvis 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en stationär dator även?

 

plocka isär chassit och anslut disken internt i den datorn. Brukar klargöra om det ä disken som kraschat eller vad som skett. Om BIOS hittar den kolla av den med ett lämpligt diskkontrollprogram

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Har din hårddisk en extern strömkälla eller drivs den enbart av USB?

 

Och ja, externa diskar som är igång hela tiden är känsliga. De är känsliga för stötar och blir ofta även snabbt varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen stationär dator.

Externa hårddisken har egen strömkälla.

Till en början verkan den starta som vanligt men den läser inte som den ska. Den är dock inte helt död utan hårddisken verkar snurra (den vibrerar lätt). Den kommer upp under den höär datorn som lokal disk. Datorn känner igen den som en extern hårddisk av rätt märke och modell och jag får inga felmeddelanden. Det är dock tomt när jag öppnar den i den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om filsystemet på disken kraschat. Vanligaste orsaken till filsystemskrasch på externa diskar är att de kopplats ur under skrivning till FAT. Syns disken som oallokerad i diskhantering? Om så är fallet är det utan tvivel filsystemet som kraschat.

 

Datat går att återställa med speciella program t.ex. GetDataBack. Återställningen skall helst ske från en avbild (absolut krav om disken har fysiska fel). En avbild kan du göra med ddrescue från SystemRescueCD. Du behöver sammanhängande ledigt utrymme, som är mint lika stort som disken, för avbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar i Enhetshanteraren finns den med. Jag fattar inte riktigt vad som menas med "oallokerad i diskhantering" men om jag högerklickar på den visas innehåll bara som 0 byte. Den drivrutin som är kopplad till WD är en microsoft av äldre typ. Inte WDs egen som jag har installerat från deras hemsida tidigare idag. Egentligen är det viktigaste för mig att få den att fungera. Jag behöver inte rädda det som är på den till varje pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskhantering:

Högerklicka på Den här datorn - Hantera - Diskhantering

 

Bifoga gärna en skärmdump (PrintScreen) på hur det ser ut där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ner fönsterstorleken och använd Alt+PrintScreen så att bara fönstret kommer med och inte hela skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ner fönsterstorleken och använd Alt+PrintScreen så att bara fönstret kommer med och inte hela skärmen.

 

och spara som PNG (eller gif eller Jpeg) inte bmp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D: som bråkar?

10 GB använt utrymme på den. Något finns där med andra ord.

 

men ska den ha namnet 0000?

Känns inte som ett namn jag skulle sätta på en disk.

 

Om inga data återfinns på disken är det nog läge att söka igenom den med ett dataräddningsprogram. Cecilia brukar ha en bra länk till några sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lite underligt att det inte syns något på D: när det ju ser ut att finnas filer på den.

 

Och här är länkarna:

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ett annat gratis: http://www.piriform.com/recuva

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, C och D är hårddisken på datorn. Den är uppdelad och fungerar fint. Den externa syns inte här. Om jag klickar på den här datorn på vanligt vis finns den med som lokal disk F. När jag öppnar F är det tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte syns där är nog det enda att plocka ur den ur chassit och se om det är disken eller chassit som brakat. Troligen disken...

 

Fast mystiskt om du kan nå den via utforskaren men den syns inte i diskhanteraren. Om du högerklickar på F: och tar upp egenskaper? Står det något av intresse där då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...