Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm vid uppstart


corado

Rekommendera Poster

Hej

 

Detta händer vid ungefär var tredje start av datorn när den varit avslagen en längre tid t.ex. under natten.

När jag startar datorn visas BIOS-loggan, fläktarna går, hårddisken låter som vanligt.

Där man sedan ska kunna se att windows laddas är det nu svart och så förblir det. Hårddisken fortsätter att jobba, så jag tror att windows laddas.

När jag sedan startar om datorn är allt som vanligt.

 

 

Felet har uppkommit det senaste halvåret.

Datorn är drygt 3 år gammal och jag använder Win xp.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Bärbar, stationär eventuellt glapp till skärmen. Har du provat vikkat på skärmen om det är en laptop? Hur startar du om den, när du inte ser något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prevx-fixen funkar bara om jag loggat på och om ctrl-alt-delete funkar och det gör det inte. Jag kommer aldrig fram till välkomstskärmen. Det blir svart direkt efter bios-loggan visats.

 

 

Det är en stationär dator. Jag startar om genom att trycka på boot-knappen framtill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken fortsätter att jobba, så jag tror att windows laddas.

När Windows laddas brukar det ju spelas något. Hör du något sådant?

 

Kommer det något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) just under den misslyckade uppstarten (kolla klockan noga) som avviker från lyckade uppstarter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla det du frågade om Cecilia, men det kan ta ett par dagar eftersom jag inte vet när nästa svarta skärm kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morse hade jag en svart skärm vid uppstart. Windows inloggningsljud hördes.

 

Det fanns en varning i loggboken, men den finns vid varje uppstart så jag tror inte att det är orsaken till mina svarta skärmar.

Men det låter jag er avgöra:

 

NVIDIA nForce networking controller: avbröts på grund av timeout under en åtgärd. Källa: NVENETFD Händelse-id: 5007

 

Förutom denna varning hittade jag inget som såg onormalt ut i loggboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"NVIDIA nForce networking controller" har med nätverkskortet att göra.

 

Ta ur och sätt tillbaks grafikkortet, utifall att det inte sitter riktigt bra eller har blivit lite oxid som ger dålig kontakt. Om det går någon kabel till grafikkortet ta ur och sätt tillbaks den också, utifall att det har blivit lite oxid.

 

När du har grafikkortet urtaget granska det och se om du ser några skador samt titta efter hur kondensatorerna. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte se något fel på grafikkortet, jag tog ut det och blåste bort dammet i fläkten. Övriga datorn var väldigt dammig så nu har jag städat den.

 

Nattetid har jag vädringsfönstret öppet och datorn står alldeles nedanför, kan felet bero på att datorn är för kall på morgonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så här års är det möjligt för komponenter och sådant är ju bara specificerade för vissa temperaturintervall. Det kan också tänkas att det bildas kondens på morgonen när du stänger fönstret och varmare fuktigare luft träffar på de kalla ytorna i datorn. Kondens är olämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...