Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med skrivare i nätverket (Windows 7)


BRP

Rekommendera Poster

Har en HP deskjet 5652 bläckstråleskrivare som är kopplad via USB till min dator som kör XP-Pro där den fungerar utan problem.

Det har den även gjort till alla andra datorer i nätverket som tidigare kört XP och/eller Vista.

Efter installation på två av datorerna till Windows7 och en ny laptop med Win7 fungerar det inte längre!

Skrivaren hittas i nätverket men kan ej installera drivrutiner.

Besök på HPs sida ger att det inte ska behövas några drivrutiner eftersom dessa redan finns inbyggt i operativsystemet.

Har provat att koppla skrivaren direkt till nya laptopen och den hittas, installeras och fungerar utan problem.

Men fortfarande inte via nätverket.

 

Någon som kan tänkas hjälpa mig med detta problem ?

 

Tack på förhand !

 

mvh BRP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknade problem med en annan HP-skrivare för ett tag sedan. Skrivaren var kopplad till nätverket via USB från en dator med Windows 7 och på den datorn installerades skrivaren. En annan dator via nätverket som hade Windows 7 lyckades ansluta, men inte en dator som hade Windows XP fast det gick tidigare då skrivaren var kopplad till en dator med Windows XP. Jag körde installationsprogrammet på datorn med Windows XP och därefter gick det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja XP och Win7 trivs tydligen inte riktigt ihop, men det är kanske meningen ?

Här är problemet tvärtom, skrivare kopplad till XP-dator och går ej att skriva ut från Win7-datorer.

Har provat att koppla skrivaren till USB på Nasen och där fungerar det, hittar och installerar och kan skriva ut från samtliga datorer.

Men det går mycket segare och jag kan inte se förhandsgranskning eftersom det tydligen inte finns dubbelriktad kommunikation genom Nasen?

Ska snart installera Win7 på min dator oxå så då kanske problemet löses?

Men det borde ju trots allt få det att fungera på nuvarande vis oxå !?

 

/BRP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Enklaste sättet att dela skrivare mellan olika operativsystem är att antingen skaffa en printserver som ansluts till routern via kabel eller trådlöst. Eller byta skrivare som har nätverksanslutning, antingen via kabel eller trådlöst.

 

//Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej!

Enklaste sättet att dela skrivare mellan olika operativsystem är att antingen skaffa en printserver som ansluts till routern via kabel eller trådlöst. Eller byta skrivare som har nätverksanslutning, antingen via kabel eller trådlöst.

 

//Jari

 

Har en printserver ungefär som du skriver, men det fungerar inte med Win7.

Signerade drivrutiner från Win Update gör ingen skillnad och Windows "felsökare" är ju inte ens ett dåligt skämt.

 

XP- och Vista-datorer skriver problemfritt på vilken som helst av tre skrivare. Den nyinstallerade Win7-Ultimate burken lägger utskrifterna på kö, men inget "släpps" till någon av skrivarna.

 

Kommunikation via lokala std TCP/IP-postar (likadant konfigurerade på alla datorerna) och kabel till en 8-portars switch (D-Link DES-1008D). Därifrån via kabel till printservern (D-Link DP-300U)

 

Om du Jari har fått det att fungera så undrar jag: - Hur har du burit dig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...