Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det normal att CPU mätaren ligger hög?


GAB Chris113

Rekommendera Poster

Hej

För en månad sen beställde jag en Compaq Presario CQ61 Notebook PC. Tillverkat av Hewlett-Packard med Windows 7. Hela datorn fungerade perfekt och fick använda Norton Internet Security för 2 månader. Det antivirus programmet har CPU mätare. Mätaren ligger under 0-10% när dator körs vid skrivbordet med inga program och använda själva antiviruset låg mätaren 45-60%. En månad senare. När själva datorn startar vid skrivbordet men inga program på står CPU mätaren 30-50% och när antiviruset är på blir mätaren högre 80-100%!

När jag rippar CD Skivor genom Windows Media Player gick blir mätaren upp till 70%, efter 5 min står CPU mätaren 100% hela tiden! Även efter jag har rippat klart en cs skiva står det 100%! Hjälp mig. Är detta normalt för en datorn arbeta så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det verkar ju som en hel del CPU kraft förbrukas, men på vad?

Öppna aktiviitetshanteraren, tryck på knappen visa alla användare, det inkluderar system osv.

Ta ett skärmklipp o lägg upp här i din tråd. Så får vi se vad som pågår.

Jag har t.ex. Skype, MSN 2 Google Chrome fönster och 1 Firefox, med 3 flikar uppe, samt nätverkskoppling och Comodos säkerhetspaket igång, CPU ligger mellan 8 - 12%, i skrivande stund.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade något som system som ligger hög med CPU. "Systemet Väx... står inget mer beskrivs: Tid i proc...? vad betyder det? och det ligger runt upp till 80%, voddler.exe ligger upp till 25%, ccsvchst.exe upp till 25%, firefox.exe *32 upp 5%, sidebar.exe upp till 5% och resten ligger på 0%. Datorn måste få arbete lite mindre. Snälla avara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan du inte ta ett skärmklipp av hela rutan? Aktivitetshanteraren, och posta här?

Skriv skärmklipp i sökrutan.

Mvh

Mats H

 

Edit 1: Du behöver anpassa fönsterstorlek och kolumnbredd i Aktivitetshanteraren så att dina inlägg blir mer läsvänliga.

 

Edit 2: Ladda hem HDTune, och testa hur din hårdisk fungerar. Återkom med resultatet under fliken Health.

http://www.hdtune.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fixat bildena som du vill se. Bilden säger hur CPU frÅn aktivitetshanteraren ligger när datorn körs normalt och från resursövervakare visar resten. Funkar det? Jag kunde inte bifoga bild på skrivbordet hur det ser ut. Kan jag beskriva vad det finns i skrivbodet på min dator? Jo även bilder från programmet HD Tune.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort de två bilderna från HD Tune för att kunna ladda upp nya bilder. Den andra av de två bilderna visar bara att allt är bra med hårddisken enligt dess SMART-status.

 

Enligt bilden med Resursövervakaren är det Voddler som använder CPUn mest. Avinstallera Voddler och se om problemet upphör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats. Jag tror att datorns CPU blev någon skillnad efter avinstallerat Voddler. CPU mätaren blev allt mindre nu. Testat att rippa en cd skiva med WMP och det gjorde inte någon skillnad alls, men andra programmet drar det mindre kraft som det ska göra. Jag förstår inte varför Voddler drar mycket CPU. Har du nån förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskens temperatur är helt normal. Hur ser Benchmark-fliken ut?

 

Voddler är ett fildelningsprogram och det innebär att när du har laddat ner en film kommer den filmen att laddas upp till andra som vill se samma film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera bilder med Benchmark- fliken.

Jag trodde att Voddler att man kunde se filmerna med Stream funktion. Så jag slipper ladda ner filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benchmark-fliken ser hyfsat normal ut, lite långsammare och använder CPUn lite mer än vanligt, men det kan ju bero på att det oftast är en långsammare hårddisk i bärbara datorer.

 

Vid streaming laddas ju fortfarande filen ner till datorn, informationen måste ju finnas i datorn för att kunna skickas till grafik- och ljudkort, men däremot så behöver ju inte hela filmen laddas ner innan du kan börja titta på början. Du streamar från andras datorer när du vill se en film (om du nu inte tillhör de allra första som vill se en film) och sedan streamar du filmen till andra som vill se filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så bärbar dator är långsammare än stationär dator. Då förstår jag måste tänka efter och börja använda extern hårddisk. Jag har bara en fråga.

Jag gillar spela Data och tv-spel. Jag har ett data spel som heter Doom 3 och installera. Går det att installera spel på Extern Hårddisk istället på själva datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ofta, men inte alltid, lite långsammare hårddiskar i bärbara, men generellt kan man ju inte säga att en bärbar är långsammare än en stationär för det beror ju mer på t ex vad det är för processorer i datorerna. Om du tittar på din dators specifikation kan du se att CQ61 finns i olika varianter där en del har en hårddisk på 5400 varv/minut och en del en med 7200 varv/minut.

 

Externa hårddiskar som är anslutna via USB version 2 är ändå långsammare än hårddiskar som går med 5400 varv/minut.

 

Hur Doom 3 uppför sig om den är installerad på en extern hårddisk vet jag inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hemsidan på datorn specifikationer har värken nån av processorn som min har.

Kolla lite på datorn och jag hittade namnet på processorn.

AMD Sempron M120 2.10GHz. Känner du till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...