Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korskopplad nätverkskabel


Jan A

Rekommendera Poster

Jag har dragit näverkssladd från övervåningen till källaren i mitt hus. Den består av två kablar med en skarv emellan, skarven är numera inbyggd och går inte att komma åt. Jag har använt den i flera år för internet via en router. Nu har jag tänkt mig att använda den för Ip-Tv också. Jag läste att det går bra att dela upp en nätverkskabel eftersom bara hälften av ledarna i den används, så jag köpte en delare. Tyvärr vill det inte fungera att köra både internet och ip-tv genom den kabeln. Jag har provat med en annan kabel och det fungerar utmärkt. Jag misstänker nu att den ena av kablarna är korskopplad eftersom jag i början inte hade någon router utan delade ut internet via den ena datorn. Kan det vara det som gör att det inte fungerar? Finns det något sätt att kolla om den är korskopplad? Eftersom skarven är inbyggd kan jag ju inte jämföra hur ledarna sitter på kontakterna. Blir det en vanlig nätverkskabel igen om man kopplar på ytterligare en korskopplad kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att kolla om den är korskopplad?
Man kan mäta motståndet mellan samma stift i de båda kontakterna med en multimeter, om man har en sådan.

 

Blir det en vanlig nätverkskabel igen om man kopplar på ytterligare en korskopplad kabel?
Ja

 

http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Har nu mätt med en multimeter och kommit fram till att det är kortslutning mellan ledare 2 och 7 någonstans på kabeln. Någon som vet om det går att mäta sig till hur långt in på kabeln kortslutningen är och hur man gör det i så fall? Som jag har nämnt tidigare så är sladden till stora delar inbyggd och jag vill helst inte dra en ny. Om felet ligger någonstans i den synliga delen av kabeln skulle jag kanske kunna skarva den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att räkna ut var på kabeln kortslutningen finns genom att mäta resistansen. Men det fodrar ett instrument, som kan mäta små resistanser med hög nogrannhet. Nogrannheten hos en vanlig multimeter räcker inte. Det finns specialinstrument för just ethernetkablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...