Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk mellan stationär och laptop (mini-pc)


jompe84

Rekommendera Poster

Hej har nyligen köpt en Asus 1001HA-BLK002X (mini-pc) och skulle vilja veta lite hur man konfiguerar nätverket. Den har en inbyggd WiFi så den hittar trådlösa nätverk i närheten automatiskt. Eftersom routern i huset har en WEP/WPA-nyckel så dyker den rutan upp och jag fyller i lösenordet. Men det vill inte fungera. Förstår inte alls vad som är problemet, har en iPod Touch som det fungerar att surfa med utan några som helst problem, plus att lösenordet fungerar. Min stationära har Vista, mini-PC:n XP.

Antar att det är något som jag måste konfiguera på 192.168.0.1? Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite osäker på vad som fungerar. Har båda datorerna åtkomst till internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stationära har åtkomst, men inte mini-pc:n. Funderar på om det kan vara Norton på den stationära som blockerar på nåt sätt? Ska tillägga att jag inte har nåt antivirus-program installerat på mini-pc:n, endast Windows traditionella brandvägg är påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det från den nya datorn komma åt routerns inställningssidor genom att skriva in IP-adressen till dem i webbläsarens adressfält?

 

Ett antivirusprogram på en dator kan inte hindra en annan dator att komma åt routern och internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Om det är Norton internet security du har så innehåller den någon form av nätverkskydd. Du behöver konfigurera denna del så att den tillåter delning av t.ex ett hemmanätverk. Exakt hur det görs kan jag inte svara på men det bör finnas hjälp att hitta under inställningar för de olika modulerna.

 

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör det!

På båda datorerna tar du fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriver:

 

ipconfig /all

 

Vad står det för något på dessa rader i de två datorerna?

DHCP aktiverat. . . . . . .

Autokonfiguration aktiverat

Nätmask . . . . . . . . . .

Lånet erhölls . . . . . . .

Lånet upphör. . . . . . . .

Standard-gateway. . . . . .

DHCP-server . . . . . . . .

DNS-servrar . . . . . . . .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari: Tack för tipset, ska undersöka saken!

 

Cecilia: Hittade lite här! Vad jag kan se så är DHCP inte aktiverat på den stationära, plus att datorerna har olika DHCP-adresser. Kanske är det som är problemet?

 

stationär:

 

DHCP aktiverat. . . . . . .Nej

Autokonfiguration aktiverat Ja

Nätmask . . . . . . . . . .255.555.555.0

Lånet erhölls . . . . . . .5 juni 2010 11:00:48

Lånet upphör. . . . . . . .12 juni 2010 11:00:47

Standard-gateway. . . . . .192.168.0.1

DHCP-server . . . . . . . .192.168.0.1

DNS-servrar . . . . . . . .192.168.0.1

 

mini PC:

 

DHCP aktiverat. . . . . . . Ja

Autokonfiguration aktiverat Ja

Nätmask . . . . . . . . . . (tomt)

Lånet erhölls . . . . . . . (finns ej med)

Lånet upphör. . . . . . . . (finns ej med)

Standard-gateway. . . . . . (tomt)

DHCP-server . . . . . . . .255.255.255.255 (?)

DNS-servrar . . . . . . . . (finns ej med)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du MAC-låsning aktiverat i Routern? Det förhindrar andra datorer att få IP-nummer från routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag det? Finns mycket att välja mellan!

Under Home på kategorin DHCP står detta dock;

 

"Static DHCP is used to allow DHCP server to assign same IP address to specific MAC address.

- Disabled"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari: Tack för tipset, ska undersöka saken!

 

Cecilia: Hittade lite här! Vad jag kan se så är DHCP inte aktiverat på den stationära, plus att datorerna har olika DHCP-adresser. Kanske är det som är problemet?

 

stationär:

 

DHCP aktiverat. . . . . . .Nej

Autokonfiguration aktiverat Ja

Nätmask . . . . . . . . . .255.555.555.0

Lånet erhölls . . . . . . .5 juni 2010 11:00:48

Lånet upphör. . . . . . . .12 juni 2010 11:00:47

Standard-gateway. . . . . .192.168.0.1

DHCP-server . . . . . . . .192.168.0.1

DNS-servrar . . . . . . . .192.168.0.1

 

mini PC:

 

DHCP aktiverat. . . . . . . Ja

Autokonfiguration aktiverat Ja

Nätmask . . . . . . . . . . (tomt)

Lånet erhölls . . . . . . . (finns ej med)

Lånet upphör. . . . . . . . (finns ej med)

Standard-gateway. . . . . . (tomt)

DHCP-server . . . . . . . .255.255.255.255 (?)

DNS-servrar . . . . . . . . (finns ej med)

Vad har mini-PCn fått för IP-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag förstår, så IP-adressen ska vara detsamma eller?

Var justerar jag det nånstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Stäng av dchp i netbooken! Konfigurera nätverket i den till en "dchp-klient". Den skall hitta inställningar automatiskt.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stäng av dchp i netbooken! Konfigurera nätverket i den till en "dchp-klient". Den skall hitta inställningar automatiskt.

/// Jari

 

Hur gör man det? Vet knappt vad det är. Jag vill bara ha igång mitt nät, ska tilläggas att jag har gjort en reset rätt nyligen på d-linken.

Finns det nån guide som visar exakt hur man gör från början om man vill bygga upp sitt hemma-nätverk så att alla kanaler i närheten kan ta del av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla datorer och annan utrustning som är ansluten till ett nätverk ska ha olika IP-adresser. Om nya datorn kan komma åt routerns inställningssidor så måste den ha fått en fungerande IP-adress och då är det underligt att den inte samtidigt har fått Standard gateway och de andra uppgifterna.

 

I XP så hanterar man sådant i Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar, högerklicka på anslutningen och välj Egenskaper samt slutligen är det inställningarna för TCP/IP (om jag kommer ihåg rätt om hur det var i XP).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan göra är att bocka ur TCP/IP, går inte att gå in och rota i själva inställningen.

 

Det står på den trådlösa nätverksanslutningen, inte ansluten - skyddad av brandvägg. Vilken brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade den där Microsoft Fix It komponenten, men det händer absolut ingenting. Funkar inte heller att få uppkoppling om jag tar bort WEP:n, däremot har iPoden anslutning hur bra som helst. Har reagerat på varenda inställning såhär långt.

 

Det går inte att skapa ett nätverk från netbooken och länka den till routern på nåt sätt då? (görs manuellt på datorn då och inte utifrån 192.168.0.1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är det Windows 7 på ASUS datorn?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

här kan du ladda ned dokument om konfiguration med Windows 7 och andra OS.

Ytterligare:

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Networking-home-computers-running-different-versions-of-Windows#section_2

 

Ett annat tips, avinstallera Norton, och se vad som händer.

http://www.softpedia.com/progDownload/Norton-Removal-Tool-Download-26173.htmlrton och se om det hjälper, finns många olika ideer!

 

Lycka till och återkom!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan göra är att bocka ur TCP/IP, går inte att gå in och rota i själva inställningen.

 

Det står på den trådlösa nätverksanslutningen, inte ansluten - skyddad av brandvägg. Vilken brandvägg?

Om jag kommer ihåg rätt så markerar man raden med TCP/IP och sedan klickar man på en knapp som heter Egenskaper, Inställningar eller liknande.

 

Troligen XPs inbyggda brandvägg.

 

Vad har nya datorn för IP-adress enligt ipconfig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är det Windows 7 på ASUS datorn?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

här kan du ladda ned dokument om konfiguration med Windows 7 och andra OS.

Ytterligare:

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Networking-home-computers-running-different-versions-of-Windows#section_2

 

Ett annat tips, avinstallera Norton, och se vad som händer.

http://www.softpedia.com/progDownload/Norton-Removal-Tool-Download-26173.htmlrton och se om det hjälper, finns många olika ideer!

 

Lycka till och återkom!

Mvh

Mats H

:

Hej, har Vista på den stationära och XP på mini-pc:n!

Norton avinstallerade jag helt från den stationära så där finns bara Windows brandvägg för tillfället, likaså på mini-pc:n.

Har lagt märke till att Asus har uppdateringar när det gäller Wi-Fi:n. Man laddar ner det via internet först, sen får man ner det som en rom som läses från BIOS (aldrig vart med om det förut). Fattar nada hur man installerar. Ringt butiken och frågat vad som skulle kunna vara felet, så sa de att jag inte var den första som upptäckt ett fel med den här modellen. Tvivlar på att det är nåt speciellt fel, den är bara lite ovan vid internet. Ska dock testa den där grejen du skickade först, det får bli det sista sen får jag ge upp för idag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så markerar man raden med TCP/IP och sedan klickar man på en knapp som heter Egenskaper, Inställningar eller liknande.

 

Troligen XPs inbyggda brandvägg.

 

Vad har nya datorn för IP-adress enligt ipconfig?

 

Jo jag har vart därinne men jag är osäker på vad jag ska bocka av där, vill inte sabba nåt i onödan!

192.168.0.104!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kontrollera inställningarna i Internet Explorer, Verktyg-Internetalternativ - fliken Anslutningar - LAN inställningar,

avmarkera allt utom Automatisk identifiering...

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har vart därinne men jag är osäker på vad jag ska bocka av där, vill inte sabba nåt i onödan!

192.168.0.104!

Kan du göra en skärmdump (Print Screen) och bifoga där det framgår hur det ser ut? Det är svårt att komma ihåg det efter ett par år utan XP.

Hur ser det ut på motsvarande ställe i Vista-datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...