Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in från SVT-play.


Isalucy
 Share

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag skulle gärna vilja kunna spela in program som visas på SVT-play, TV3 play med mera, och spara dem på hårddisken på datorn, för att därefter bränna dem på CD/DVD.
Antagligen måste jag spela in dem live när de visas på min dator (på något sätt) anar jag?
Är det någon som vet om det finns något program som jag kan använda mig av, och hur jag gör i så fall?

Tacksam för svar, Isalucy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr bryter det mot upphovsrätten att spela in programmen från sidor som SVT eller TV3 Play. Jag rekomenderar att du skaffar ett tv-kort om du vill spela in programmen på din hårddisk och därefter bränna den till dvd.

Från SVT.se (Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinneahvare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!!!

Upps, jaså är det upphovsrättsbrott? Så långt har jag inte ens kollat upp. Jag tog för givet att det var tillåtet att spela in, åtminstone för eget bruk hemmavid.

Tack så mycket för ditt svar i alla fall, nu är jag något mindre okunnig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Finns flera program som klarar det, ett är senaste Real Player.

För eget bruk, går det utmärkt att göra så, man sprider det ju inte vidare.

Vad skillnaden är mot att banda från radio eller TV kan inte jag se, men om lagen är så, får var och en gå efter sitt samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Real Player, det kan väl inte vara så enkelt att "gratisversionen" klarar av att spela in?


Ja, som du säger, vad är skillnaden mellan att spela in från tvn egegentligen? Jag har dessutom redan abonemang på de flesta satellitkanalerna via Canal Digital, så dåligt samvete behöver jag inte drabbas av med mina behov.

Min tanke är, att spela in tittbara program från Play. Att bränna dem på en dvd och sitta i tv-soffan och titta på dessa.
Jag kanske inte vill titta på programmen när de sänds (direkt). Visst, video, men det går ju inte att hålla reda på allt som sänds. Bra då att somligt samlas på Playkanalerna senare.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke med att spela in Play på DVD är att jag ska kunna sitta i tv-soffan o titta på tvn. Inte att titta på datorskärmen. Jag vill titta på Morden i Midsomer (som exempel) i en tillbakalutad, nära en 180 gradig kroppställning i tv-soffan.

Och nej... Jag har inte någon möjlighet att koppla datorn till tvn. Dels är det för långt mellan dem, och dels har jag inte någon HDMI-ingång på tvn.

Förresten, nu när "tråden" ändå är igång...
Jag har inte lyckats få det att fungera.
Jag har testat diverse program för att spela in live-video, men de kräver att man skriver in URL-adressen som man vill spela in. Att få fram den på Play, har i alla fall inte jag lyckats med. Någon som vet hur man får fram den? Eller något program som inte kräver en URL-adress vid live-video-inspelning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett närliggande problem: när jag vill se en film från datorn på TV:n via HDMI:kabel får jag en perfekt bild men inget ljud, får ha medlyssning med datorn. Vad gör jag för fel?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst måste du försäkra dig om att det grafikkort du har också har stöd för ljud via HDMI. Vissa grafikkort med nVidiaprocessorer har inte detta stöd utan att du först kopplar en ljudkabel mellan grafikkortet och ljudkortets ljudutgång. Sådana kort är med t.ex GT9400, GT9500 och ett antalt till. Nyare kort med senare GPU:er har detta stöd redan.
Grafikkort med kretsar från ATI var tidigt ute med fullt stöd direkt via grafikkortet och lider inte helt av samma problem.

Du måste således först kontrollera vilket grafikkort, eller snarare vilken grafikprocessor som grafikkortet har.

När du är säker på att allt är som det skall med grafikkortet måste du ändra ljudinställningarna på din dator. Ljudet skall länkas ut via HDMI istället för analoga högtalare. När du gjort så får du ut ljudet via HDMI. Behöver du mer hjälp med det här hör du bara av dig. Jag har kopplar mina datorer och min särbos datorer till TVn med HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

varför spela in hela grejen me svt play är väl att du ska kunna titta när det passar dej

 

En annan som har Teleonors mobila bredband 10 Mb och har 7Mb morgon och natt 0,5 Mb under normala tider måste kunna ladda ner för att titta.

 

Tack Olle Munter för länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

 

På 2009-11-03 på 02:49, skrev tyson1977:

varför spela in hela grejen me svt play är väl att du ska kunna titta när det passar dej

Där har du fel. Många program, även på SVT Arkiv, ligger bara kvar en kortare tid och tas därefter bort pga sändningsrättigheter etc. Alltså kan du inte se ett program som visas under t.ex. två månader om du senare vill titta på detta efter den tiden. Därför vore det bra om det gick att "spela in"/"tanka ner". Det fungerar ju och är tillåtet, för eget bruk, med en videobandspelare. Jag fattar inte varför denna skillnad finns.

Redigerad av Zeke Warg
dålig formulering, omformulerat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du svarat i en gammal tråd.

Ja det är fullt lagligt att spela in från SVT-Play och programvaran kan hämtas här:

https://pirateplay.se/pirateplayer/

Citat

Applikationen Pirateplayer gör det möjligt att spara svensk webb-TV, från SVT-play, UR-play, TV4-play och många andra webb-TV-tjänster. Pirateplayer kan även spela upp TV-program oberoende av proprietär mjukvara. Pirateplayer är en fri programvara.

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat Pirateplayer på länge men vill minnas att den inte fungerar längre

Det finns ett program som heter OBS Studio som kan spela in från skärmen och som är gratis. Sedan finns det betalprogram som jag själv använder ibland och funkar relativt bra på de flesta medier och som heter Reply Media Catcher från Applian.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freemake Video Downloader fungerar bra på youtube och även på en del andra sidor, och är gratis, men se upp med extra-programmen som dom försöker

installera se till att bocka speciellt när det står att det rekommenderas, under

installationen, bocke eller liknande som skall avmarkeras brukar synas dåligt

(svagt grå). Jag har installerat Unchecky som hjälp försöka undvika dessa 

program        https://unchecky.com/              (det är gratis också) efter

installationen går du inställningar och ändrar språket till svenska

 

https://www.freemake.com/free_video_downloader/

 

HANS

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Hanse:

Freemake Video Downloader fungerar bra på youtube och även på en del andra sidor, och är gratis, men se upp med extra-programmen som dom försöker

installera se till att bocka speciellt när det står att det rekommenderas, under

installationen, bocke eller liknande som skall avmarkeras brukar synas dåligt

(svagt grå). Jag har installerat Unchecky som hjälp försöka undvika dessa 

program        https://unchecky.com/              (det är gratis också) efter

installationen går du inställningar och ändrar språket till svenska

 

https://www.freemake.com/free_video_downloader/

 

HANS

Bra Hanse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-02 på 14:33, skrev Pelle Penna:

Har inte testat Pirateplayer på länge..

// jovisst fungerar det, bara lite småstök med inställningarna, men annars alldeles utmärkt.

Skillnaden är att Pirateplayer

gör detta i bakgrunden och är specialanpassad för just SVT-Play samt några få andra kanaler.

 

OBS Studio fungerar också bra när man vill spela in, men inte i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Umans downloader fungerar bra med svtplay.

 

När man lärt sig hur den fungerar med inställningarna.

Har ju varit uppe i en tråd på eforum också.

 

 

https://www.uwtd.me

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

// jovisst fungerar det, bara lite småstök med inställningarna, men annars alldeles utmärkt.

Skillnaden är att Pirateplayer

gör detta i bakgrunden och är specialanpassad för just SVT-Play samt några få andra kanaler.

 

OBS Studio fungerar också bra när man vill spela in, men inte i detta fall.

 

Jaha, Pirateplayer fungerar för att ladda ner program från SVT, om man fixar med inställningarna, enligt dig. Även ljudet då? Kan du beskriva hur man "småstökar" med inställningarna för att få programmet att fungera? Ursäkta besväret! ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ljudet kommer givetvis med och filen som automatiskt laddas hem blir i .mp4 format om jag minns rätt.

https://pirateplay.se/pirateplayer/

För övrigt finns versioner för Windows, Mac OS, Linux, Android etc.

Programmet är helt gratis, på svenska och utan annat stök.

 

Blir helt perfekt kvalitet och filmen kan med fördel spelas upp genom vilken som helst video-spelare, annars kan jag rekommendera gratis VLC https://www.videolan.org/vlc/index.sv.html

 

Nu sitter jag tyvärr på en annan dator som inte har detta installerat, så jag kan inte ge konkreta instruktioner, men det är inga problem egentligen och jag har använt detta ofta tidigare tex för att hämta hem en hel serie från SVT-kunskapskanalen, men när det gäller serier så måste man ta hem varje avsnitt var för sig, fast man kan addera flera åt gången.

Bl.a. så har jag angett i dess inställningar att mina nedladdade videos skall sparas på en viss hårddisk i en särskild mapp där.

:)

 

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat lite text på slutet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...