Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med installation av hårddiskvideo


EEkolog

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en hårddiskvideo/DVD med HDMI-anslutning, märket LG. Allt funkar bra utom en sak: ljudet. Om man sätter på TV:n först och sedan sätter på videon alt sätter i HDMI-kontakten i TV:n fungerar ljudet. Men om man först tittar på videon, byter till TV och sedan byter tillbaka fungerar inte ljudet. Likadant om man sätter på videon och sätter på timeshift och sedan stänger av TV:n, när man sedan sätter på TV:n igen fungerar inte ljudet.

Mycket märkligt, eller . . .? Känns som om det är en inställningsfråga, men frågan är bara vad. Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter skumt det där. Du har bild- och ljudkälla genom samma kabel, så när du byter mellan Tv och video. så borde ljudet hänga med. Har du något annat inkopplat till tv:n? Vad för LG-modell har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LG RH387H m 160 GB hårddisk. Jag har en Samsung Blu-Rayspelare inkopplad till HDMI1-kontakten, och LG:n kopplad till HDMI2. En kompis föreslog att det kanske är så att LG:n är inställd på att skicka ut ljudet genom SCART eller någon annan utgång, att den har det som default. Därför kommer bara ljudet genom HDMI när jag startar upp LG:n, inte när jag sedan byter mellan olika apparater kopplade till TV:n. Jag vet inte men jag ska kolla om det går att byta en sådan inställning.

Kanske att jag också ska kolla firmware. LG-support var också ett bra tips. Men vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det något annorlunda om du byter så att LG är till HDMI1 och Samsung till HDMI2?
Jag undrar om det inte är teven som har svårt att veta varifrån ljudet kommer så kolla igenom om det finns några sådana inställningar i teven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tyvärr hittar jag ingen inställning på TV:n som har gjort att problemet försvunnit. Inte heller har det hjälpt att byta om lite bland HDMI-ingångarna på TV:n. LG support föreslog en omstart för att få tillbaka fabriksinställningarna, men det hjälpte inte heller.

Just nu har jag löst det med att ha videon inkopplad till Side-HDMI, för då kan jag bara dra ut kontakten och sätta i den igen när problemet uppstår. Det funkar. Tack i alla fall ni som försökte hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...