Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program på egen hårddisk.


ellamaja

Rekommendera Poster


Hej.
Jag undrar om någon vet om man kan ha sina installerade program på en egen hårddisk och windows opsystem på en egen hårddisk. Funkar det att inte ha programmappen på samma hårddisk som windows.
Har windows vista home premium 64 bit som kraschat flera ggr. Det är så jobbigt att återinstallera alla program förutom att alla koder och inställningar försvinner.

Någon som provat detta?

MVH/EllabellaTorr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jo, du kan ha Windows på en disk och övriga program på en annan. Systemdisken, med Windows, måste vara C:.

Programmappen måste finnas kvar på systemdisken, tror jag, men det behöver inte finnas något i den. Du få kopiera den till programdisken.

I NTFS-filsystemet finn en funktion som heter Junction Points som automatiskt kan omdirigera program och filer från en mapp till en annan. Om du exempelvis har en programdisk som heter E: kan du lägga en Junction Point i programmappen på C:-disken som pekar till programmappen på E:-disken. Det som systemet tror att det lägger på C: hamnar alltså på E:, du slipper att själv flytta över det.
Kommandot för att göra det här tror jag heter MKLINK i Vista.
Här finns mer info: www.vistax64.com eller använd Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem du kan få är att vissa program installerar saker i Windows-mappen och ändrar datorns inställningar så du behöver ändå installera om de flesta programmen, detta gäller Office bla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...