Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårdisk / uppstart av XP


Vandraren

Rekommendera Poster

Hej 


Köpte en extern hårddisk i dag, en Western Digital Elements. Funkar kanon. Tills jag ska starta om datorn...windows hänger sig vid uppstart. Vad kan det vara för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta ur USB-kontakten när Du startar om. Jag har aldrig själv haft problem med det.

Du kan också prova att hålla ner shift-tangenten när Du startar för så kan man ju göra om man har datorn inställd på att starta från DVD.disken.

Gittan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.´och tack för svaret

Visst kan man ta ut kontakten när man startar upp/om datorn men det är ju lite jobbigt i längden. Det måste ju finnas något mer sätt att lösa det på. Jag försöker komma på hur jag ändrar boot-ordningen men skallen är helt körd för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot-ordningen ändrar du i BIOS-inställningarna och dit kommer du genom att trycka någon särskild tangent väldigt tidigt i uppstarten. På första skärmbilden kan det t ex stå Press Del to Enter Setup, F2 = Setup....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Vandraren!

Det ska inte behövas ändras något i BIOS bara för att du sätter i en extern disk. Den skall också kunna sitta i eller så sätter man bara i den när den behövs om den drivs via USB-porten, när ingen strömadapter behövs om det är en sådan.

Alla datorrer som köps har ju systemet inställt på att titta först på DVD eller CD läsaren om sådan finnes, ibland så är diskettdirven även inblandad. Ordningen är alltså CD/DVD, diskettdrive och slutligen hårddisken. Mig veterligen måste man själv ställa in i BIOS om USB skall vara första val.

Det måste alltså vara något annat som gör att systemet hänger sig vid uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren.

Jag var inne och ändrade startordningen i BIOS och det hjälpte inte. Det verkar vara ett inte helt ovanligt problem med dessa externa hårddiskar upptäckte jag när jag googlade lite.Tyvärr finns det ingen lösning på det heller.

Däremot såg jag en som frågade efter virtuell av och på knapp till externa diskar vilket inte verkar helt ologiskt. Däremot hittade jag intefrågani det forumet med vidhängande svar. Frågan är om det går att göra så?

För min del funderar jag på en USB-hub med av/på knapp (om det finns) eller en switch, det borde funka eller är jag helt fel ute?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du går in i bios så ska du ändra start-ordningen som följer för snabbast uppstart av systemet

1. HD
2.CD/DVD

Då slipper systemet ödsla tid på att leta efter operativsystemet på ställen där det inte finns innan det kommer till HDD:n där det ligger.
Alla andra boot-alternativ som Diskett,usb,other, lan eller liknande kan du ställa in som "Disabled" tryck sedan F10 och tryck på "Y" när frågan kommer om du vill spara o avsluta, gå ur bios låt datorn starta om, skulle tro att den startar lite snabbare och förhoppningsvis slutar din externa HD att spöka.
Låt oss veta hur det gick !!!Ler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejallihop.

Tack för alla tips.Har ändrat i startordningen men tyvärr, det hjälpte inte. Däremot hjälpte det med en överspånningskontakt med av/påknapp till den externa. Dvs den är avstängd vid uppstarten av datorn.Kanske inte det mest optimala men  bättre än inget:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...