Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering och ominstallation av OS via extern bildskärm


Daniel_82

Rekommendera Poster

Hej igen...

En fortsättningsfråga på min förra tråd "Fel på laptop bildskärm" under Datorer (hårdvara).
Var lite osäker på i vilket forum jag ska ställa denna fråga.

Jag tänkte som jag nämde i min förra tråd att jag tänkte installera Ubuntu på min laptop, som har en trasig bildskärm.

Min fråga är då:
Om jag formaterar hårddisken - kommer jag då att kunna köra installationen av Ubuntu via min externa bildskärm (TV) ?

Jag har Windows XP Home Installations-CD:n samt Recovery-skivor till den datorn, men det är allt.
Jag har testat formatera en gammal dator en gång för längesedan, men när jag skulle installera om Opertivsystemet så ville inte datorn läsa CD:n - det fanns inga drivrutiner till CD-enheten.
Det finns inte heller någon Floppy-drive på datorn.

Ubuntu har jag också på CD.

Nu har jag tillgång till en annan dator så det är inga problem att hämta hem nödvändiga drivrutiner om problem skulle upstå, men allt bygger ju på att datorn kan läsa CD/DVD-skivor efter formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det på den gamla goda tiden.....men inte nu, se bara till att BIOS är inställt på att Boota på CD-Spelaren som nr:1 och HDD:n som nr 2 så ska det fungera !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med zipper, det låter som att det var Windows 98 eller tidigare som du försökte med förra gången och fick problem med CD-enheten. Men det är klart jag inte kan garantera att det går bra.

Ingen aning om hur din dator kommer att reagera under installationen på att den ordinarie skärmen inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har formaterat och installeart ubuntu. Det gick hur bra som helst.

Nu skulle jag vara tacksam för tips om en bra, gratis vpn-klient som jag kan använda för att styra datorn utan bildskärm så jag slipper köra den via TV:n.
Jag vill kunna styra den gamla datorn via min nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt at det funkade bra! Ler

vnc-klient antar jag att du menar.
Vad finns det för VNC-servrar i Ubuntus repository?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte vila vnc-servrar det finns...

ubuntu började strula efter ett tag...
tog skärmdumpar automatiskt hela tiden - inte så lätt at lära sig ett OP då.
Hade 500st uppe samtidigt som mest. Lyckades inte avsluta dem eftersom det kom upp nya hela tiden.

Dåligt första intryck av Linux antar jag...

Så det blev att formatera HD:n igen och håller just nu på att installera Win XP igen.
Lägger in Apache och MySQL på den sen istället. Ville egentligen bara testa ubuntu.

Hittade en massa VPN-klienter/servrar på download.com så jag kör den som en internetserver eller filserver med windows istället och styr den via vpn från min andra dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att det blev så konstigt med Ubuntu. Jag undrar vad som kan ha hänt.
Men låt det inte avskräcka dig från att pröva någon annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...