Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

epost går ej fram!


Hulda Svensson

Rekommendera Poster

Hulda Svensson

Hej!

Jag har misstänkt ett tag att mina epost meddelande inte går fram till mottagaren ,fast det är rätt adress..

Som test så skickade jag från mitt "windows mail" konto till mitt nyöppnade hotmail mailkonto....
E posten går fram när jag klickar på en länk till en e postadress,men inte om jag skriver in addressen från ett papper (om jag fått det skriftligt nerskrivet) då jag skriver i adressfältet själv..


Som jag sa så testade jag att skicka till en address jag aldrig skickat till innan.. min nya hotmail,där kommer inget meddelande fram inte... skapade ett till och gjorde tvärt om, skickade ett från hotmail kontot till windows mail kontot och sen till hotmail igen ... då funkar de..


Någon som vet varför mina e post meddelande inte kan gå fram när inte programmet "känner" avsändaren.???


Behöver verkligen hjälp,har ett mejl som ska iväg till jobbansökan,som inte kommer iväg..


tackar för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter
Hulda Svensson!

Utgår du från en hemsidas formulär kan det bli på det här viset. Länken skall koppla din mailadress till ett visst program, exempelvis Outlook eller Outlook Express. Jag har själv märkt att e-post har gått iväg på detta viset utan att mailprogrammet har visat sig. Det bästa när man har adressen är ju att använda sitt e-postprogram direkt, så slipper man ifrån detta problem som kan uppstå och den osäkerhetsfaktor som uppstår.

Går inte dina mail fram eller ut från din utkorg på rätt sätt så kommer dom ju i regel tilbaka om något är fel med adressen man anger. Jag kan ha fel, men jag tror att du råkat ut för det jag beskrivit ovan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

Tack för ditt svar!
Om jag fyllar i ett formulär på nätet någonstans,då åker mejlet iväg, likadant om jag hittar en mejladress till tex ett företag där deras kontaktpersoner är uppradade med namn tele och epost,  en sån länk (som blir blå när man pekar på den) där kommer alltid mejlen fram.Då startas mitt epost program..

Men om jag skulle öppna mitt epost program och skriva in adressen själv,eller om jag fått en adress på ett papper av någon och skriver in det själv i addressfältet. Då kommer mejlet inte iväg.

Har kontollerat mappen utkorg och där finns det inte,men det finns i "SKICKAT"mappen, då borde det ju vara sänt,men eftersom jag dubbelkollat så går de ej fram.

Någon gång har jag fått ett mejl tillbaks, "mail couldt not be delivered" .....

Vet någon här vad det är för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Någon gång har jag fått ett mejl tillbaks, "mail couldt not be delivered" ....."
Då har ju mejlet gått iväg men antingen att mejladressen är felaktig eller att servern som tar hand om mejlen är nere eller något liknande, men skickats har det ju gjort i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att mejlen inte kommer fram? Har du ringt folk och frågat om de har fått något mejl från dig?

"Jo men det händer inte ofta att jag får ett sånt mejl, då går ju inte e posten fram.."
Det vanliga är att man inte får något mejl när posten kommer fram utan bara när det inte kommer fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

Jag har skapat ett hotmailkonto och den andressen har jag aldrig skickat till tidigare då ju... skriver in adressen i adressfältet men jag får inget mail till det hotmailkontot och inte heller något mejl om att det inte går fram..

Jag har nu även ringt till företaget jag skrev en jobbansökan till och frågat om de fått min ansökan,svaret blev nej och jag har inte fått nåt mejl om att de inte gått dit det ska..


Vet någon vad felet kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med ett annat epostprogram, t ex Thunderbird. Eller använd webbmejl som gmail, från gmail går det bra att skicka även med en annan avsändaradress än gmail-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

Hej
har laddat ner thunderbird nu och fyllt i de uppgifter som jag har från mitt epost konto på windows mail..

testade att skicka iväg ett mejl till min hotmail... fick följande meddelande

"Fel när meddelandet skickades"
"det gick inte att skicka meddelandet,det gick inte att kontakta smtp servern mailout.telia.com servern eller något annat på väge kan vara ur funktion.eller kan det vara så att du inte har rättigheter att skicka meddelanden.kontrollerar gärna dina kontoinställningar och försök igen.."

Har dubbelkollat mina kontoinställningar och de stämmer med pappert från bredbandsleverantörern..men de funkar ej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Telia som utgående epostserver så här ser det ut i inställningarna för "Server för utgående e-post":
Server mailout.telia.com
Port 465
Förbockat Använd namn och lösenord
Användarnamnet från Telia
SSL är vald

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

Hej!

Nu är problemet löst tack vare thunerbird... där fungerar allt som det ska och mina mejl kommer fram..
Problemet har väl legat någonstans i windows mejl.. men de kvittar ju nu ,kommer använda thunderbird nu istället


Jag tackar för din hjälp Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...