Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste trycka F1 vid varje start


Jolleman

Rekommendera Poster

Hej!

Vid start av min pc, måste jag trycka på knappen F1. Följande meddelande visas på skärmen vid start;

"A: Drive Error
Press F1 to Resume"

Precis efter att jag har tryckt på F1 visas följande;

"Checking NVRAM..."

och sedan startar datorn normalt.

Problemet började dyka upp efter att jag, rutinmässigt, gick in i BIOS och ändrade bootordningen, vilket brukar gå smärtfritt. Denna gång verkade dock något ha hänt.

Finns här någon vänlig själ som vet vad jag kan göra? Jag vill ju inte riskera att F1-knappen blir utsliten i förväg... Ler

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt in diskettstationen i bootordningen så att datorn försöker läsa från den? Om du då inte har någon eller om du har råkat rycka loss någon kabel till den så borde du rimligen få just det felet. Dubbelkolla kablar samt ev. slå av så att diskettstationen inte ingår i bootsöksekvensen. Det är ju ändå mest CD och hårddisk som används för att boota datorer idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bugar och bockar inför JoAr, som löst mitt datorproblem under ett antal månader!

Enligt din inrådan gick jag in i BIOS, men denna gång inte i menyn där man ändrar startordningen vid pcn:s start, utan kolumnen ovanför (kommer inte ihåg namnet nu Superirriterad). Där hittade jag en rad med "Floppy", vilket ju borde stämma. Och som JoAr nämner, så har jag ingen diskettstation, så därför borde rimligen den vara inställd på "disabled", vilket den inte var. När jag ändrade till det, så startade datorn smärtfritt!

Tack än en gång, JoAr! Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...