Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa färglaser


Nisse_Nisse

Rekommendera Poster

Nisse_Nisse

Hej!

Jag funderar på att köpa en liten färglaserskrivare för hemmabruk. Jag vill att den ska vaara så liten som möjligt och har därför kollat på denna. Men jag har läst att den skriver ut 4 sid/min med färg, är det inte lite slött eller? Finns det någon annan i ungefär samma prisklass men som inte är allt för stor? Jag tror att jag har sett någon från HP också.
 Vad rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dells billigaste färglaser för dryga 2000 kr skriver ut 12 sidor i minuten så 4 får väl anses vara långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse
JoAr @ 2008-07-24, 15:05
Dells billigaste färglaser för dryga 2000 kr skriver ut 12 sidor i minuten så 4 får väl anses vara långsamt.
'
¨Hej igen!
Jo men den verkade vara ganska stor.
Vad ska man tänka på när man ska köpa en färglaser idag? Priset på nya toner eller vad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från funktioner och utskriftskvalité, eftersom det är så pass individuellt vad man föredrar och hur mycket man är villig att spendera, så är det några saker som sticker ut.

Totalekonomin är viktig. Ett billigt inköpspris kan fortfarande innebära stora kostnader om toner är dyr räknat i antal utskrifter per tonerkassett. Dessutom arbetar vissa tillverkare fortfarande med s.k. startkassetter, dvs. kassetter som inte är helt fulla vid leverans vilket gör att du kanske bara får ut hälften så mycket utskrifter som en kassett du köper för påfyllning efteråt. Med tanke på att tonerkassetter ofta kostar runt tusenlappen så är det högst relevant. Många tillverkare skriver dock eller kan svara om man explicit frågar om vad som gäller för deras skrivare.

Standby elförbrukningen kan också vara intressant då många skrivare står på för jämnan nu för tiden och bara går ner i någon slags viloläge likt standby på en TV.

Kablage tillkommer oftast till priset men inte alltid. Snåla inte alltför mycket på kabel då de billigaste inte alltid fixar optimal hastighet vilket ger aningen långsammare utskrifter om det är mycket bild och grafik i det som skrivs ut. Man behöver inte köpa det dyraste men undvik de billigaste skräpkablarna.

Kom ihåg att utskrift av foton på färglaser inte ens kommer i närheten av vad en färgbläckstråleskrivare kan åstadkomma. Att använda färglaser för utskrift av foton är alltså inte ens ett alternativ att överväga. För de allra flesta blir det billigast att framkalla i en fotoaffär eller på nätet.

Kommer inte på något mer just nu som är generellt. Man kan ju alltid titta på vad icke originalkassetter kostar på t.ex. inkclub.com eller liknande. Det kan skilja mycket i pris. Leta gärna efter tester också. Många inkluderar totalekonomi i testerna av skrivare där de slår ut kostnaden så att du får pris per utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse

Hej JoAr!

DEet var ett bra svar. Det låter som att du är insatt i på den avdelningen.
Jag börjar nästan tvivla på att köpa en färglaser. Anledningen till att jag ville köpa en var att jag skriver ut mycket cd-fodral och hade tänkt att börja skriva ut lite foto. Men det kanske är bättre att  jag har kvar min gamla bläckstråleskrivare då. Jag får fundera på det och kolla runt lite.

Tack så mycket!
Jag kan rekommendera alla som ska köpa en färglaser att läsa denna tråd för JoAr gav en heldel nyttig fakta. Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...