Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lära sig mer?


ErkaAA

Rekommendera Poster

hejStort flin

jag är en kille som skulle vilja lära mig mer om datorer och såntStort flin
jag har alltid varit dator intresserad och kan mer än dom flesta i min ålder.

men jag vill lära mig merTorr det är svårt och förklara men jag vill veta om hur datorerna fungerar Tungan utdet kanske låter helt felTungan utmen jag har alltid velat att kunna massor med saker med datornDans och lite senare i livet kanske kunna skriva egna program koderTungan ut nån som vet nån hemsida eller typ böcker eller vad som hellst som gör att jag kan lära mig mer?

jag vill så gärna lära mig mer avancerade dator sakerOh my inte bara läsa om nya datorer eller sånt som jag gjort så länge nuTorr

Det skulle vara en dröm om jag fick lära mig att programera!!Stort flinStort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill lära dig hur en dator är uppbyggd och hur man bygger en rekomenderar jag den här: http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

Vill du så kan du testa Linux virutellet eller via en live-cd då många servrar och programmerar använder det systemet. När man ska programmera finns det en stor uppsjö av språk. Java, HTML, C+, Visual och så vidare.

När du ska börja gymnasiet så välj någon med kurser som du kan vara intresserad av. Ett tips är att söka på tex Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill lära dig programmera på windowsplattformen så är det Microsoft .NET som ligger i tiden. Det finns flera olika programspråk att välja på beroende på tycke och smak. VB .NET kan kanske vara lite enklare att ta till sig som nybörjare men C# (uttalas c-sharp) är vanligare i arbetslivet. Båda s.k. objektorienterade programmeringsspråk och man åstadkommer samma sak med dem. Microsoft .NET gör ingen skillnad på vilket programmeringsspråk du använder.

Ett tips är att leta efter en nybörjarbok i programmering i Microsoft .NET. Det finns gratis utvecklingsmiljö att ladda hem från Microsoft. De har inte alla avancerade funktioner så som koppling till professionella databaser men för att lära sig programmera fungerar de alldeles utmärkt.

På den här sidan http://www.microsoft.com/express/ hittar du all information du behöver. Det är bara engelska som gäller men det hoppas jag inte är ett problem. Jag skulle rekommendera att du börjar med att utveckla program för Windows. Det finns även möjligheter att utveckla för webb, spel och hårdvara men för att lära sig programmera så är helt klart utveckling av vanliga windowsprogram att föredra. Jag rekommenderar dig att välja Visual Basic 2008 om du aldrig programmerat förr och i andra hand C# 2008 eftersom den påminner mer om gamla programmeringsspråk där koden är lite svårare att läsa och förstå för nybörjaren. Men du gör givetvis som du vill Cool

Det finns även lite demovideos att ladda hem på de olika produkternas sidor som gör det lättare att komma igång. Det finns även exempelkod och annat smått och gott på sajten.

Om du vill programmera plattformsoberoende (t.ex. både för Windows och Linux) så är Java ett alternativ till Microsoft .NET. Det var länge sedan jag kodade Java i arbetet så jag är inte up to date med vad som gäller i Java-världen just nu. Det finns dock en hel del gratisverktyg för utveckling där också.

När det gäller böcker så skulle jag gå till en välsorterad bokhandlare och se om du kan hitta en billig bok som verkar begriplig. Bra böcker växer inte på träd och småstadsbokhandlare kan ha ett alltför begränsat utbud. Kolla på amazon.com efter böcker där man kan läsa ett exempelkapitel och se om du hittar något. Databöcker är oftast rejält mycket billigare på t.ex. www.adlibris.se som är en internetbokhandel. Jag har programmerat många många år så jag har ingen som helst koll på nybörjarböcker. Idealiskt är om du hittar en som både berör objektorientering för nybörjare och att det antingen är VB .NET eller C# som används i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på adlibris och hittade några böcker. Om de är bra vet jag inte.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144029284 (denna har ett par år på nacken men är på svenska)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0979374847 (ny för i år men på engelska, beskrivning hittar du på amazon.com http://www.amazon.com/Fundamentals-VB-NET-Paul-D-Sheriff/dp/0979374847/ref=sr_11_1?ie=UTF8&qid=1216208022&sr=11-1 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket för hjälpen jag ska kolla runte lite alldeles snartStort flin

Edit: det var ju jätte bra det där från microsoft Stort flin jag håller på ladda ner ett helt program med video och text där man lär sig och programera med visual basic 2008Stort flin

jag ska nog skaffa båda böckernaStort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behnam sani

Hej, angående programmering här så undra jag vad det är för skillnad på .net och det som inte är .net, för just nu har jg vb6 och undrar vad skilladen är på vb.net.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket tekniskt som skiljer så jag kommer att förenkla en hel del för att det ska bli begripligt för så många som möjligt.

VB, liksom C och C++, kompilerar (översätter) programmerarens programkod till hårdvaruberoendemaskinkod direkt, dvs. något som datorn kan köra som den är. Det innebär att när koden väl är kompilerad så funkar den bara på den målplattform man kompilerat för. Optimeringar som använder specifika funktioner hos t.ex. AMD-processorer kräver då alternativ kod för att fungera på t.ex. Intel. Dessutom blir den producerade maskinkoden operativsystemberoende.

.NET har till viss del samma grundprincip som Java för er som känner till det, dvs att koden kompileras till sk. bytekod. Denna körs sedan i vad som kallas för en virtuell maskin som är skräddarsydd för varje operativsystem och hårdvara (programmerarens program är generell, åtminstone i teroin). I .NET kallas denna virtuella maskin för CLR, Common Language Runtime, och det är sedan den som ansvarar för att översätta bytekoden till något som den specifika hårdvaran kan köra. CLR:en gör det genom en sk JIT-kompilering, Just In Time kompilering, när en DLL eller EXE laddas i minnet första gången. Det är detta som gör att .NET program kan ta lite längre tid på sig att starta första gången.

Nyttan med .NET är dels att det är språkoberoende så länge programmeringsspråket uppfyller .NET specifikationerna. Det är därför det är av rätt ointressant när det gäller val av språk. De flesta språk är lika kraftfulla och kan samma saker till skillnad från VB och C/C++ där VB är gränssnittsorienterat med begränsade möjligheter att skriva kod som kommunicerar med hårdvara och C/C++ är mer maskinnära och är mycket knöligare att använda för att göra grafiska gränssnitt. .NET fungerar dessutom lika bra i Linux som i Windows, i alla fall i teorin. I praktiken är det en annan femma eftersom Microsoft inte utvecklar för annat är Windows. .NET Mono är en öppen källkodsplattform som fungerar i Linux men den hänger inte med då det inte är en kommersiell produkt och kämpar för att ens nå upp till .NET 2.0 specifikationen av .NET. .NET är nu uppe i 3.5 f.ö.

Mer specifika saker med .NET är att alla språk är typade dvs. att en variabel som är deklarerad att motsvara ett heltal är ett helttal och kan inte lagra en textsträng. I VB är det möjligt att ta sig runt det genom att sätta vissa optioner i kompilatorn och därmed kan en variabel anta vilket värde som helst. Det finns inte heller pekare i .NET på samma sätt som i C/C++. Alla .NET språk objektorienterade så det finns bara objektreferenser vilket inte är samma sak som pekare. Varken VB eller C är objektorienterat. Dessutom är exceptionhantering inbyggt i alla .NET-språk. Borta är C:s alla returkoder och VBs On Error Resume Next t.ex. Det finns massor utav mer saker att säga men jag tror att jag redan gått in på lite för tekniska saker som det är.

Oj, jag glömde nästan det viktigaste med .NET. .NET har automatisk minneshantering via en sk Garbage Collector på samma sätt som Java. Garbage Collectorn tar reda på allt oanvänt minne automatiskt via så att det kan återanvändas utan att programmeraren behöver fundera på det. I icke-.NETspråk måste programmeraren alltid frigöra minne explicit i programkoden för allt minne som som allokerats av denne. Glöms något så får man en minnesläcka som kan orsaka att programmet äter upp mer och mer av tillgängligt internminne i datorn och som inte frigörs förrän programmet avslutas. Detta är teorin, men det går att skapa minnesläckor även i .NET. Skillnaden är att man inte behöver lägga lika mycket fokus på minneshanteringen eller kanske inte alls om man skriver enkla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behnam sani

Det var mycket tekniskt om skillnaden, men om jag nu skulle gå över från vb till vb.net, kommer det att bli skillnad i programmeringskoderna eller är det bara efter kodningen som skillnaderna gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syntax är väldigt likt (alltså hur en for-loop ser ut eller hur en if-sats ser ut) men det är ett helt nytt sätt att tänka i och med att VB.NET är ett objektorienterat språk med allt vad det innebär. Det är alltså stora skillnader i hur man programmerar även om for och if-satserna ser likadana ut. Orsaken att VB.NET kom till var för att minska steget för VB-programmerare att börja med .NET. Många rutinerade programmerare väljer dock C# istället då det har en del andra programmeringsspråkstekniska fördelar framför VB.NET.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...