Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av processor


daaajM

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har tänkt att införskaffa mig en ny processor, vad är det jag bör tänkta på innan jag väljer processor? Och hur kollar jag upp det?

Japp det var allt! Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver kolla upp så att ditt moderkort klarar av processorn. Gör den inte det på pappret(manualen) kan det finnas en senare bios på tillverkarens hemsida som ger stöd för den.

Har du amd eller intel sen tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Intel processor, humh.. jag hittar inte manualen. Finns det inget program att tanka ner som kan kolla upp det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det brukar stå på moderkortet annars vilket moderkort det är. sen går du till tillverkarn och kollar vilka processorer du klarar att köra på den...

och här har du en länk till att jämnföra olika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Intel processor, humh.. jag hittar inte manualen. Finns det inget program att tanka ner som kan kolla upp det?

Ladda hem CPU-Z. Lysande program. Där ser du vad du har för processor, hastigheter, moderkort, minnen etc.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Länken finns uppe till vänster. Du behöver bara packa upp filen och köra exe-filen. Ingen installation krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, körde programmet, humh, säger mig inget vad mitt moderkort klarar av. Men om någon kunnig skulle kunna ta en titt  innocent.png
http://pcforallasmart.idg.se/data/portfolio_user/89/39/24/4377576/cpuz.htm

Sen om den kunniga personen har lust så skulle hon / han gärna kunna länka till en processor som hon / han tycker jag skall köpa!

Tänkte även köpa 2 st 1024mb ram minnen, det klarar väll datorn av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är ett MSI Gypsum (MS-7174). Verkar vara specialgjort för HP eftersom jag bara hittar specifikationerna där och inte hos MSI.

Ditt moderkort stödjer processorer som passar sockel (socket) 775, dvs. Pentium 4 (Prescott-varianten) och Celeron D. Du har en Intel Celeron 2.93GHz i datorn nu. Tolkar jag det rätt så kan du inte stoppa i Intel Core 2 Duo eller liknande. Möjligen om man uppgraderar BIOS men återigen så lär det inte vara så lätt att hitta en ny BIOS eftersom det inte är ett moderkort från hylla in datorbutiken så att säga. Det blir samma strul som med ljuddrivrutinerna. BIOS provar man dock inte och hoppas på det bästa. Där måste man veta att man har rätt för att inte riskera att förstöra moderkortet (undantaget om det finns en BIOS restore funktion för då kan man rädda moderkortet). Moderkortet har PCI-Express x16.

Det är DDR2 minnen av typen PC3200. Det finns bara två minnesplatser på moderkortet enligt specen så jag tror att du har fullt och därmed måste byta ut minnet om du vill få in mer, t.ex. 2st 1GB minnen istället för 2st 512MB minnen som du har nu. Enligt specen på moderkortet stödjs max 2GB minne.

 Länk till HP med moderkortsspecifikation

Ska kolla och se om jag hittar någon processor som kan se ut att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara så stora möjligheter att uppgradera processorn efter en hastig sökning.

Sökte t.ex. efter Pentium 4 på www.prisjakt.nu men alla processorer är för nya (dvs. nyare än 419, alla hade nummer på 500 och 600). Kollade också efter Celeron D processorer, men de jag hittade var bara marginellt snabbare (3.3GHz istället för 2.93GHz).

Det som är värt att uppgradera är att köpa 2GB minne och byta ut det minne du redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du någongång funderar på att köpa ett riktigt grafikkort istället för att använda den integrerade grafiken på moderkortet så har du ett s.k. Micro ATX. Det är mindre än vanliga ATX-kort (typiskt sådant som sitter i ca 50-60 cm höga minitowermodeller i datorer som man bygger själv eller köper dator byggd i butik). Detta innebär att det är lite mindre gott om plats i datorn och ett stort nytt grafikkort kanske inte ryms. Bra att ha i bakhuvudet för framtiden. Du har en bild på moderkortet på länken i mitt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...