Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemnätverk som haltar


u_eson

Rekommendera Poster

Hej! Jag ger nu upp mina tappra försök att försöka bemästra mitt lilla hemnätverk och hoppas att någon av er har ett bra tips!

 

Jag har alltså ett litet nätverk som består av en router kopplad till ett ADSL-modem. Till routern har jag en PC (XP) på lina, 4 PC (2XP, 2Vista) trådlöst samt en extern hårddisk kopplad. PC'n på lina har en utdelad skrivare. Alla datorer utom en har samma arbetsgrupp. Alla 5 datorer kommer åt Internet utan problem och 4 av dom även skrivaren och hårddisken. Men en av de trådlösa (med XP) kommer inte åt dessa resurser, och det är inte den med avvikande arbetsgrupp. Från denna trilskande dator kan jag ansluta till routern som administratör, jag kan pinga de andra trådlösa datorerna och hårddisken men inte datorn som sitter på lina. I Utforskaren kan jag 'se' arbetsgruppen men inga datorer i den, och som sagt inte ansluta till dom (ens genom att söka datorer eller att ange \\Datornamn vilket ju brukar hjälpa). Klickar jag på arbetsgruppen kommer svaret 'Xxxx är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen'.

 

Jag har letat och testat allt möjligt (inklusive att aktivera 'NetBIOS över TCP/IP'), jämfört de olika datorernas konfigurationer, men gått bet och vore därför tacksam för ett sista förlösande tips :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du f-secure eller norton eller en brand vägg instalerad på daton(windows brand vägg räknas inte) så kan du behöva uppna någon port i brand väggen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit! Jag förstod väl att jag inte skulle lyckas med att få med all relevant information -) Jo, jag har F-Secure på datorn som inte får kontakt, men Norton och Panda (tror jag) på dom som får kontakt. 'Serverdatorn', den med skrivaren, kör också F-secure och den har jag ju öppnat portar så att dom andra ska kunna komma åt skrivaren.

 

Men, om det vore brandväggen så borde väl inte heller ping fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Visst är det brandväggen som ställer till problem! Kunde jag ju ha tänkt på själv eftersom det var den som hindrade andra datorer från att ansluta till skrivaren.... Stänger jag av brandväggen så kommer jag åt allt!

 

Men, mina problem kvarstår trots att jag gjort som F-secure föreslår, dvs lägga till en regel som öppnar brandväggen för 'Windows fildelning och nätverksskrivare' och 'Windows nätverksbläddring'. Förmodar att jag måste leta efter någon annan port...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...