Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvaruproblem bakom omstarter?


Pellefanten

Rekommendera Poster

Hej, hoppas ni kan mycket om sånt här då ja inte vet vart ja ska vända mig...

Problemet är att min dator startar om sig utan nån speciellt anledning, jag kommer förbi inloggningsskärmen och om ja har tur så kan ja kolla på skrivbordet ett tag innan den starar om bara så där. Jag har formaterat hårddisken och bytt till en annan så de kan inte va nå fel me spyware etc, det måste ju vara något hårdvaru problem.

Men jag har ingen aning vad de kan vara, datorn är en AMD XP 2000+ 512mb DDR RAM Geforce Ti4200 o lite till saker som ja inte kommer på just nu, den har några år på nacken men jag tycker inte att den bara ska gå o 'dö', iallafall hoppas ni kan komma på nått vettigt om vad det kan vara, det bästa skulle vara om jag slapp köpa en helt ny.

Tacksam för alla svar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går datorn bättre i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn)?

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte kommer upp nån blåskärm, och den startar om endå fast i felsäkert, så ett jäkla döläge... :/

 

[inlägget ändrat 2007-12-20 16:35:15 av Pellefanten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick ja upp en blåskärm... den är allt bra rolig.

Iallafall 'Driver_irql_not_less_or_equal' så då va väl ett sånt fel hela tin... Nå tips på vad de kan vara då? Kan de vara typ grafikkortet som spökar? För om ja tänker så tror ja de först blev så efter ja uppdaterat dom, men vart och hur vet ja vilka gamla drivrutiner ja ska ha?

 

[inlägget ändrat 2007-12-20 17:22:18 av Pellefanten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Geforce Ti4200, tror vi fick datorn 2002 så 5 år på nacken har de iallfall. Jag har hört talas om typ driverdetective men det kostar ju pengar och uppdaterar bara till senaste versionerna va?

Visst är jag lite snål men det känns inte värt det att lägga pengar på ett program till en dator som förhoppningsvis ska byta snart, men tills dess är det ju fint om den håller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver man köpa något program för att byta drivrutiner.

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Product Type: Legacy

GeForce 4 Ti Series

Windows XP

English (UK) Obs! UK viktigt

Search

Där är de senaste drivrutinerna (version 93.71) för ditt grafikkort.

 

I vänsterkolumnen finns de äldre versionerna under länken: Windows XP/2000 Driver Archive

Du kan t ex välja:

Windows XP/2000 32-bit

Version: 84.21

Release Date: 17.3.2006

 

Eftersom det blir en del byten av drivrutiner så kan det vara bra att använda ett program som tar bort rester av drivrutiner så att det inte ligger kvar något gammalt och stör. DriverCleaner Professional:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

Läs den medföljande Readme-filen för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...