Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa nätverk


monaanom

Rekommendera Poster

Jag försöker skapa ett nätverk mellan mina två datorer - båda har xp. Jag har gjort det här ett antal gånger förut men nu får jag inte till det. Har kört guiden konfigurera ett kontosnätverk på båda datorerna men det fungerar ändå inte. Jag kollade också om jag har båda sladdarna ikopplade i min router - bäst att vara på den säkra sidan - och det hade jag. Finns det nån vänlig själ som kan tipsa mig om vad som är felet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla datorer på samtidigt?

Har du valt i installationen att internet ska anslutas via en gateway?

 

Du måste också konfiguera på alla datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

Hej

 

Om du har gjort det ett antal ggr förut så kanske det är någe du missat?

 

Kolla här!

http://www.kjell.com/?page=/artiklar/natverk/

 

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD939 2,25Ghz,2x1Gb i Dual 800Mhz,s-ata 400+160Gb+80Gb Extern,Nvidia PCI-E 7600GT

 

[inlägget ändrat 2007-05-05 06:28:07 av Helren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att den ska ansluta via en gateway? Konfigurerat på alla (båda) har jag gjort - flera gånger dessutom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte komma in i den andra datorn genom en nätverksplats. När jag väljer "visa mina nätverksplatser" så finns där bara den dator som jag sitter vid. Det jag vill är att kunna ha tillgång till båda datorerna från en dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske brandväggar som blockerar?

Jag nyttjar ftp-server, alltså en mjukvara som jag kör på alla datorer i nätverket, för filåtkomst för det vet jag fungerar (men det hörrör eg. från när jag hade W98 på en dator och det strulade ideligen).

Skrivardelning måste ju också´kunna fungera och då får man se till att detta är tillåtet i brandväggar.

 

[inlägget ändrat 2007-05-05 20:32:21 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stängt av båda brandväggarna. Det jag vill kunna göra för att bli nöjd är att flytta över filer till den ena datorn för att kunna bränna på dvd-skivor och möjligen använda skrivaren. Så jag behöver egentligen bara kunna gå den ena vägen mellan datorerna - förutsatt att det är åt rätt håll då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset om artikeln. Jag ska gå igenom den för att kolla om jag hittar nån ledtråd där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...