Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länkar/sökning


Akira

Rekommendera Poster

Håller på att bygga en sida med ASP. Det är tänkt att man ska kunna söka filnamn och andra poster genom en Access dbas. För att underlätta länkningen till filerna, använder jag kodsnutten:

 

-------------------------------

<% Dim objFSO, objFile

Set objFSO = Server.CreateObject_("Scripting.FileSystemObject")

Set objFile = obFSO.GetFile(ServerMapPath("*"))

Response.Write objFile.ShortPath

%>

<!-- *=har provat lite olika saker här. från början var det filnamn.typ, sen katalog...-->

-------------------------------

Felet är att jag bara lyckas få fram länkar och info om filer som ligger i samma katalog som asp-filen..

Det vore bra om det gick att söka från en katalog +underkataloger....

 

Nån som har ett vettigt förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m a r c u s

Som vanligt när det gäller relativ sökväg:

 

../katalog/fil.xxx

 

eller liknande.

Det går ju dock bara att jobba i en katalog samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo så långt hade jag kommit..men jag behöver kunna söka i underkatalogerna också.....alternativt är att jag gör arbetet manuellt, genom att skriva in länkarna i Access, och hämtar dem...men problemet där är att filnamnen består av mellanslag mm...hur gör man då för att länka till filerna med shortpath??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m a r c u s

Vilken information fins det i databasen? Finns det information kopplad till varje fil? Då är det väl enklast om du lägger in sökvägen där också.

Annars kan du använda de inbyggda objekten i vbScript; folders- och files-collection.

Förstår inte riktigt frågan. Ska man bara kunna se om en fil finns, och i så fall var?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka förklara lite tydligare.

I Access har jag skapat 4 rubriker. Filnamn, Typ, Datum, Länk. Under dessa är info om 500st filer inmatade. Sedan finns en sökfunktion i ASP som visar resultatet i en tabell.

 

Allt funkar som det ska, men hittils vet jag bara hur man länkar till filerna genom att ta "länk infon" från databasen. och det kanske funkar bra tycker man..men, de flesta filnamn innehåller mellanslag m.m. + att det ska in fler filer i Access inom kort. För att underlätta manuellt arbete vore det bra om:

----Set objFile = obFSO.GetFile(ServerMapPath("*"))----...

 

eller liknande funkade.

 

Hoppas det blev lite tydligare och nån lösning kan ges.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Att använda FSO för att ta reda på sökvägen är ingen bra metod eftersom den bara returnerar den första filen den hittar med samma namn. Om du då har två filer som heter samma sak så kan det bli fel.

 

Det är bättre att skapa en struktur på disk och sedan återspegla den strukturen i databasen. Det lättaste är naturligtvis att spara den relativa sökvägen från roten tillsammans med filnamnet, men då blir det jobbigt om du måste ändra strukturen.

Ett annat alternativ är att du skapar kategorier som reflekterar den fysiska strukturen.

 

ex.

bildarkiv

|-kategori 1

| |-underkategori 1.1

| \-underkategori 1.2

\-kategori 2

 

Det här är samma logik som för menyer, dvs en kategori kan ha en förälder och flera barn. Så för varje fil, tildelar du en kategoritillhörighet.

 

 

/foo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha....förstår vad du menar, men eftersom jag är rätt kass på programmering vet jag inte HUR jag ska göra det...lite kod eller dyl. vore snällt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...