Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken ska man köpa?


Terence Hill

Rekommendera Poster

Terence Hill

Hej!

 

Ska köpa någon av dessa 2 datorer, men frågan är om det är värt att ta den dyraste? Skiljer lite på processorn och Grafikkortet. Jag hade tänkt att ha datorn till spel och film.

 

Vore jättebra om någon förstod sig på detta:)

 

Dator 1:

 

ASUS S775 P4M890 VGA DDR2 SATA2 LAN FW

 

PROCESSORER:INTEL PENTIUM 4 3.0GHZ 533/1M S775

 

RAMMINNE:A-data 1024MB DDR2 667MHz (512 X 2)

 

HÅRDDISK:WD Caviar 250GB/8mb 300mb/s

 

DVD BRÄNNARE :NEC ND-5170 DVD-RW 16X BLACK

 

Grafikkort:PowerColor Radeon X550 256MB DDRII, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I

 

INBYGGD LJUDKORT

 

INBYGGD LAN (NÄTVERK)

 

Miditower ATX 350W Midi-R svart

 

skärm ingår ej!

 

Operativsystem ingår ej!

 

2års Garanti på datorn.

 

Pris: 4999kr

 

Dator 2:

 

ASUS S775 P4M890 VGA DDR2 SATA2 LAN FW

 

PROCESSORER:INTEL 945 P4 FSB800 2X2MB 3.4GH BOX S775

 

RAMMINNE:A-data 1024MB DDR2 667MHz (512 X 2)

 

HÅRDDISK:DIAMONDMAX10 160GB

 

DVD BRÄNNARE :NEC ND-4571 DVD-RW 16X BLACK LABEL PRINT

 

Grafikkort:MSI GF7300GS 256MB PCI-E DVI

 

INBYGGD LJUDKORT

 

INBYGGD LAN (NÄTVERK)

 

Miditower ATX 350W Midi-R svart

 

skärm ingår ej!

 

Operativsystem ingår ej!

 

2års Garanti på datorn.

 

Pris: 5499kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson

Till dom priserna hade jag köpt den dyraste.

Det verkar vara bra datorer båda två.

 

Jag hade hade väntat mig priser uppemot 15.000kr eftersom dessa datorer har jag själv en liknande och det känns som min börjar bli slö :( Jag tror att den dyratse har ett bättre grafikkort så gå på det dyraste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terence Hill

 

Ja.

 

Jag vill koppla den till tv:n också.

 

dator 1 har ju detta.Grafikkort:PowerColor Radeon X550 256MB DDRII, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I

 

Dtor 2 har detta Grafikkort:MSI GF7300GS 256MB PCI-E DVI

 

På 1:an står Tv-Out och massa andra grejer och på 2:an står inte lika många.

 

Någon som kan förklara vad varje sån där utgång är till för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Enligt http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail.php?UID=718 har GeForce 7300GS tv-out, dvs att du kan koppla den till tv:n. DVI är en digital utgång för LCD- TFT- och plasma skärmar som ändå går på digitala signaler. Istället för att koppla in den på den analoga porten så den måste göra om de analoga signalerna till digitala så kopplar man den direkt till de digitala. Detta påstår man medför bättre bild. PCI-E står för PCI-Express och är porten som grafikkortet sitter i och är på 16X hastighet vilket är dubbelt så snabbt som föregångaren AGP 8X. DDRII är att den har ett DDR 2-minne, vilket är snabbare än vanligt DDR. Numera finns det även DDR 3. Båda grafikkorten har alltså TV-out.

 

Om jag skulle köpa en ny dator som jag skulle ha till spel så skulle jag köpt en dyrare för marknaden ser tyvärr ut såhär på dagens marknad att om man köper en dator under 6000 så får man bara bra processor. Om man däremot köper en dator + 7000 så får man både bra processor och grafikkort. Det är detta som är fördelen med att bygga datorn själv att man får välja om man ska ha en bra processor eller ett bra grafikkort med en halvbra processor (vilket jag gjorde :P).

 

De datorer som du föreslagit är inga spelmaskiner... de är mer multimedia-masiker. Däremot kan du köpa den dyraste datorn med dubbla kärnor, ge grafikkoret till en luffare på stan och köpa ett nytt, bra, som du sedan installerar. Detta är dock det dyra alternativet för t.ex. GeForce 7300 GS är inget vidare grafikkort om man har höga krav på grafiken. Har själv ett GeForce 6800 (bättre än 7300GS) och jag tycker det inte hänger med riktigt i dagens spel (Half-Life 2, Oblivion osv...) men om dina spel är tetris, snake och pinball ska du absolut välja detta :P

 

Lycka till...

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...