Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg hårddisk


henrik132

Rekommendera Poster

Hej

Har installerat en ny hårddisk.

På den dena ATA-kabeln har jag systemhårddisken, (40gb) och en till hårddisk (80gb). På nästa ATA-kabel har jag en 250gb hårddisk och en DVD-brännare.

 

När jag laddar ner eller flyttar filer till 250gb disken laggar datorn som fan.

Varför?!

 

Är det för att filerna måste ta en omväg för att ta sig till den stor disken måntro?!

 

Tacksam för svar och teorier!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem? Min teori är att det är för att du har hårddisken (250GB) och en DVD-enhet på samma kabel.

Har du kikat i Enhetshanteraren (Kontrollpanelen - System) under fliken Maskinvara..om du kör Windows XP, kan även högerklicka på Den här datorn - Egenskaper...sen kan det vara lite annorlunda också om du då kör Windows XP och har XP:s utseende så att säga eller valt klassiskt.

I alla fall kolla IDE ATA styrenheter..högerklicka på den nya (250GB) - Egenskaper..Sekundär kanal då antar jag..kika på vad det står vid aktuellt överföringsläge under fliken avancerade inställningar.

Enligt min teori så står den möjligen på DMA 2 där vilket inte är så bra i sådana fall...

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är viktigt att håddisken sitter som master dvs att håddiskarna sitter först och sedan dom optiska enheterna sist.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...