Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra XP från hårddisken!! En lysande ide


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Kan någon förklara för mig vad som händer om man kör XP installation från hårddisken.

Kan i alla fall inte använda den HD:en något mer. Eller....

 

 

Lite bakgrunds fakta.

Det var inte länge sedan jag köpta datorn, efter ett tag märkta jag att datorn inte var helt felfri och skulle köra xp:n som reparation, bara för att.... Men tyvärr ville den inte godkänna numret den fick.

 

Som alla andra så sökte jag upp ett ställe för att tanka hem ett nytt och la det i en mapp för att installera. Grön som man är avbröt jag installationen för att xp ställde massa frågor som jag var osäker på.

 

I omstarten hade jag den tidigare xp i cd:n och den ville inte avbryta så jag fick avbryta installationen igen enligt xp alla direktiv. Det var där alla problem började, i omstarten stannade datorn i ett läge och frågade om jag ville starta i felsäkert läge eller om jag ville göra en normal start av systemet + en del andra frågor som starta i felsäkert läge med prompt, lite olika alternativ.

 

Hur än jag gör och vad än jag gör så stannar datorn alltid vid samma läge och ställer samma frågor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej supporter

 

Här tankar vi inte hem något XP här bränner vi! *ler*

 

Nej då skämt åsido! Så väntar jag nog också på lite mer info!

 

Ha det!

Helren

 

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Har du Xp`s Cd?

 

Isådanafall formatera och gör en ominstall eller tasta med en repinstall!

 

Om inte så kanske vi kan lösa det om du kontaktar mig!

 

OCH det är inte något olagligt vill jag påstå!

 

Ha det!

Helren

 

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kom ju lite info, men jag har aldrig förut hört talas om att det är det som är som är vanligast när det gäller att installera/anskaffa ett operativsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Här gör vi inget olagligt! Det är jag som formulerar mig dåligt.

 

Enda tilläget jag kan ge är att datorn känner att något är fel och stannar i ett läge för att fråga om jag vill starta i felsäkert läge. det fins fler allternativ jag kan välja som starta datorn från en tidigare fungerande installation eller om jag vill köra på som vanligt.

 

Men, vilket val jag än gör så försöker datorn att utföra mitt val bara för att senare starta om datorn och komma till samma läge.

 

har även installerat hårdisken i min gammal dator, där stannar datorn i ett läge och säger att systemet inte fungerar

 

[inlägget ändrat 2004-08-26 13:23:37 av Error på elmstreet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Kan bara hålla med! Har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det heller!

 

Ha det!

Helren

 

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen! Jag gör heller inget olagligt, visserligen "råkade" jag hitta en fullver. av Photoshop 5.5 med serienummer och allt på Internet för några år sedan när jag var ung och dum och jag har inte haft hjärta att byta ut den mot en köpver. >:)

Ursäkta, jag kom visst ifrån huvudämnet.

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-26 13:47:20 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för erkännandet!

Ingen gör olagliga saker offentligt, så är det bara.

 

Nå vad säger ni, kan ni hjälpa en okunnig inom området eller är det bara att köpa en ny disk och se sin värdefulla information gå förlorad.

 

Eftersom jag är okunnig inom området så vet jag inte vilken information ni vill ha, jag tycker att jag har berättat hela händelseförloppet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en uppstart från XP-skivan om du nu inte har gjort det. Ändra inställningar i setup'en (BIOS) så att first boot device är satt som cd-rom. Starta om med skivan i läsaren och välj alternativ "reparera windows". Följ anvisningarna på skärmen. Du kommer troligtvis att få frågor som "vilken windows vill du reparera" och det brukar normalt vara nummer 1 och sedan en fråga om lösenord och det är ett administratörslösenord som du säkert har. Så långt har jag själv gjort förut men jag har vid det läget valt att formatera (format c:) men det skall du inte göra om du vill ha kvar dina personliga filer och program.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Gjorde ungefär sammasak som supporter beskriver!

 

Jag köpte en beg disk som jag trodde var TOM, Men när jag efter ett tag fick för mig att testa den så fans det grejor på den!

 

Men saken var den att den inte ville starta, Så efter att JAG kört dom där KÄNDA 6 disketterna så gjorde jag en repinstall och grejorna fanns kvar!

 

Till Saken hör att jag satt i den i "MIN" dator först som slave och såg då att den inte var formaterad, Utan att det fanns att OS + lite annat på den!

 

 

Ha det!

Helren

 

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz + 256Mb SDRAM, Geforce 32MB, 40G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack för svaret.

 

Gjorde just som du beskrev och lyckades installera xp (inte reparera) på nytt från skivan. Men tyvärr, samma fel uppstår.

 

Som du skrev i inlägget sså frågar den om ett administratörslösenord och det har jag inte en blekaste om vad det är för lösenord. Jag har inte anget ett lösenord någonstans?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så har du inte installerat op-systemet själv från början. Då kanske det inte är inlagt något lösenord från början eller så har den du köpt datorn från skapat ett lösenordslöst konto till dig, om det är så så prova med att slå enter när förfrågan kommer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack supporten!

Jag fick formatera hårddisken, något lösen gick inte att få tag på och skivan jag fick med i köpet var tydligen en piratkopia som inte ville vara med något längre.

 

Ett nyinköp av ett xp, formatera hårddisken efter att jag gjort som du skrev, (nu vet jag vad boota innebär)ställde om i bios (vilket jag heller inte viste något om) så att datorn bootade från cd:n och installerade xp.

 

Men nu har jag ett nytt problem, men jag antar att jag måste ställa den i rätt forum.

 

Du ska ha miljarder tack för din vägledning!

 

MvH: Bengt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...