Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux o XP på olika hårddiskar


Nackakurre

Rekommendera Poster

 

Jag tänkte experimentera med Linux. Jag har XP på en egen hårddisk. Jag tänkte installera

Linux Red Hat 8.0, 3 CD:er, på en annan hårddisk. På den hårddisken finns diverse filer och back-up:er (som dessutom finns på cd). Jag har Partition Magic och BootMagicoch har använt

det många gånger i olika sammanhang.

 

Det finns stöd i PM för att installera ett till operativsystem, där Linux är ett alternativ.

 

På Linux-CD:erna och i tidningsartikeln, finns också stöd för partitionering, anpassat till vad Linux vill ha (t ex särskild partition för swap-file).

 

Nu frågorna:

 

A Huvudfrågan: Vilket stöd för installationen skall jag välja, PM:s eller RedHat:s (m Disk

Druid)?

 

Ett alternativ som jag tänkte prova är en kombination, dvs skapa en ny partition på

hårddisken (alltså den som XP inte ligger på), ange filsystemet till ext3. Sedan bootar jag

från Linux-CD:n (nr 1) och följer instruktionerna, som verkar vara bra.

 

Går det bra, tror Ni? Eller ska jag helt lita på PM? (I PMs råd står att man inte ska

använda Linux:es Disk Druid därför att den partitioneringen som den gör inte förstås av andra system, dock står det att det är tillrättat i senare versioner av Disk Druid.)

 

B Hur mycket utrymme kan krävas, räcker det med 10 GB på Linux-partitionerna?

 

C Jag har FAT32 på hårddisken som jag skall leka med. Kan jag lägga Linux-filsystemet på den

nya partitionen, utan problem? Ext3 i såna fall, enl Red Hat.

 

D Kan jag läsa några filer överhuvudtaget i XP/FAT32 från Linux, när det är igång? Kan jag

läsa Linux-filer från XP? (Anlednigen till att jag har FAT32 och inte NTFS i XP, som man

tydligen helst bör ha, är att jag hade gamla FAT32-filer, som jag vill komma åt)

 

E Jag antar att jag sätter Linux-partitionen som primär och aktiv på hårddisken, när jag

gjort det klart? Eller behöver jag inte bry mig om det här med aktiv när jag har BootMagic

för att styra vilket OS jag skall starta med? (Nu har jag experimeterat lite, och det verkar

som om det inte har någon betydelse att jag har en aktiv partition på XP-disken och en annan

aktiv partition på "Linux-disken")

 

Det var mycket, det här, hoppas nån orkar läsa och ge råd....

(förlåt den usla radbrytningen, men det beror på att jag kopierat och klistrat in från "Anteckningar")

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-15 09:47:45 av Nackakurre]

[inlägget ändrat 2004-02-15 09:49:56 av Nackakurre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Många frågor, svåra frågor, kanske polarna på eforum kan svara på detta:

//eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=113

 

ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...