Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är HD mindre än vad som sägs?


n0ir

Rekommendera Poster

Hej alla smarta datormänniskor!

 

Jag måste få hjälp att besvara en fråga som jag har försökt förklara för min flickvän. Vi har köpt ett antal diskar under årens lopp, och trots att det utlovas t.ex. 180 Gb (och t.o.m. står 182 Gb eller dylikt på själva disken) så får vi alltid bara "ut" cirka 170-172 Gb. Vår 120 Gb ger oss 115 Gb och så vidare...

 

Varför är det så? Det verkar inte finnas något man kan göra åt det (har letat i både Windows XP egen datorhanteringsfunktioner, Partition Magic och Norton Systemsworks).

 

Tacksam för svar!

 

| Aron A. A. Sjöberg |

| "Oh yeah, miles to go - Little Miss Muffet, counting down from 7-3-0" |

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Logiskt är det inte! Men Men!

 

Det är som det är! Jag har en disk på 120Gb och får ut 117Gb utan Op Med Op tror jag att det är ca 115Gb!

 

Så det där som dom utlovar kan man ta med en nypa salt, Om du förstår vad jag menar?

 

Helren

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,65Ghz, Maxtor 120Gb + Seagate 80Gb , 1,00Gb Ram,Radeon 9600 256Mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att hårddisktillverkarna räknar 1 kb som 1000 b när det i själva verket är 1024.

T.ex. en hårddisk på 100 Gb är i själva verket 107 374 182 400 bytes, men de räknar 100 Gb som 100 000 000 000 bytes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Håller med Warwolf. Det är en gammal vana från tillverkarnas sida, så det kommer nog inte att ändras.

 

Tilläggas bör dock att den maximala storleken på hårddisken beror även på vilket filsystem som används. T.ex. FAT ger mindre total utrymme än FAT32 och NTFS är ännu bättre (jag tror det var i den ordningen?!?). Även om FAT32 används, går det att spara utrymme genom att partionera disken, i t.ex. 40Gb-delar. Det hela beror på att diskklustren blir större ju större disk man har...

 

[inlägget ändrat 2004-01-30 17:53:06 av targetone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...