Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synpunkter på NetBarrier?


blubb

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Är den någon där ute som har erfarenheter av NetBarrier och brandväggar i allmänhet?

 

MacWorld har såvitt jag vet inte testat brandväggar.

 

Jag funderar på att köpa NB. Är det bra?

 

Kommer det att behövas något liknande för Mac OS X eller är det inbyggt i systemet?

 

Tjipp tjopp så länge.

 

 

"In this business, by the time you realize you're in trouble, it's too late to save yourself. Unless you're running scared all the time, you're gone."

--- Bill Gates

 

[inlägget ändrat 2001-03-13 09:27:24 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av NetBarrier och knappt av brandväggar alls. Men Sustainable Softworks som gjort IPNetRouter har precis släppt ett sharewareprogram som heter IPNetSentry och verkar schysst. Det sätter inte upp en hel brandvägg utan blockerar istället enstaka IP-nummer som försöker komma åt olika tjänster på din dator. Dessa kan man förstås välja själv. Då vet man att alla som testar olika portar på din dator kommer att stängas av helt och hållet under en bestämd tid. Man kan ange vissa IP-nummer som skall tillåtas att komma igenom skyddet, exempelvis jobbdatorn.

 

Jag har knappt hunnit prova det själv, men jag har goda erfarenheter av det här företaget sen tidigare, så jag tror att det är ett bra program.

 

I OS X lär det finnas inbyggt stöd för brandvägg, men det finns ingen inställning nånstans för att aktivera det, så vitt jag vet. Det finns dock nåt program som skapar ett gränssnitt för denna funktion. Kolla på Versiontracker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag ngn expert på brandväggar, men jag tycker nog att netbarrier gör ett bra jobb. Min NB är några versioner gammal och varnar ofta för Pingningar när man kör Napster, men jag såg att nya versionen kan man ställa pingkännsligheten.

Netbarrier har ett bannerfilter som FUNGERAR också.

 

Dessutom får man fräcka ljusdioder på controllstrippen oxo, så man ser hur mycket trafik som går, precis som på ett gammalt modem

 

 

/nix

 

[inlägget ändrat 2001-03-13 14:24:36 av nixon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Nixon och HL. Ljusdioder är bäst.

 

Jag vill ha en dator med dubbla processorer och på fronten fina dioder som visar processorbelasningen - eller ännu hellre mekaniska vu-mätare eller runda manometrar i mässing!

 

Mycket praktiskt...

 

 

"In this business, by the time you realize you're in trouble, it's too late to save yourself. Unless you're running scared all the time, you're gone."

--- Bill Gates

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...