Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Understrukna länkar


Carl-Johan Nordqvist

Rekommendera Poster

Carl-Johan Nordqvist

Just nu är det väldigt populärt att se till att man inte har någon understrykning på sina länkar. Det är förmodligen den mest

använda stylesheets-formateringen som förekommer idag. Att infoga denna funktion är mycket simpelt, vill man dessutom

skapa fler effekter såsom t ex att länktexten skall bli understruken då man för markören över går det också att åstadkomma

med några enkla formateringar. Det finns två sätt att åstadkomma detta på, antingen genom att man gör bilder som ser ut som

text och sedan länkar dessa, på så sätt slipper man använda stylesheets. Det andra sättet är att använda stylesheets, dessvärre

fungerar det då endast i Internet Explorer och användare av Navigator ignoreras.

 

Fredriks för...

Varför inte? Länkar som inte är understrukna ser renare och snyggare ut. En snygg hemsida är ren (däremot så kan man bryta

mot reglerna med finess, som min förra svensklärare brukade säga). Dessutom är det trendigt, och då kan det ju inte vara

fel...eller? Självklart så kan trender vara fel. Föredelen med den här trenden är att den knappast kan missbrukas. Låter för bra

för att vara sant? Det är möjligt, men det är svårt att gör det rörigt genom att ta bort understrykningarna på länkarna.

 

En länk som inte är understruken är inte lika vanligt som en som inte är det (surprise!). Man därför lite höjer på ögonbrynen.

Detta är naturlilgtvis mycket viktigt. En hemsida som ger en aha-upplevelse är lyckad. Att kombinera länkar utan

understrykning med en trendig och ren hemsida är ett måste!

 

Viktigt är dock att om länkarna inte har någon linje under sig så måste de ha en färg som tydligt illustrerar att de är just länkar.

Skummar man igenom en text så skall man se direkt vad som är länkar och vad som inte är det. Ett bra tips är att med

StyleSheets göra så att länkarna blir understrukna när musen går över dem. Så här ser StyleSheet koden ut:

 

<STYLE>

<!--

 

A { color: Silver; text-decoration: none; cursor: default; }

A:hover { color: Red; text-decoration: underline; cursor: default;}

 

-->

</STYLE>

 

Den första är för att bestämma färgen på länken och om länken skall vara understruken på de tre vanliga länktillstånden: vanlig,

besökt och aktiv. Den sista är enbart för Internet Explorer och är när muspekaren går över länken; När den svävar (eng.

hover) över länken. Notera att här är text-decoration satt på underline, för att visa att den skall vara understruken. Jag har även

satt "cursor: default" på alla så att muspekaren förblir en pil hela tiden. Det blir mycket bättre då, eftersom då "flippar" bara

länken och inte muspekaren.

 

Carl-Johans om...

De två största nackdelarna med detta är ett; att det blir svårare att hitta länkarna bland den vanliga texten då de förekommer

mitt i en text, två; att det endast fungerar ordentligt med Internet Explorer. Naturligtvis finns det trots allt ganska bra knep att få

länkarna synliga mitt i en text utan understrykning också, genom att exempelvis göra länkarna feta, men då kan man också fråga

sig egentligen på vilket sätt det blir bättre med länkar som inte är understrukna? Visst ser det kanske bättre ut i en meny där det

endast förekommer länkar, men då det är mer text inblandad finner jag inte meningen.

 

Länkar som inte är understrukna är egentligen inget annat än en funktion i CSS som har blivit väldigt populär, varför är svårt att

säga, men att man skall kunna klicka på text som inte är understruken är förmodligen en sak som smittat av sig ifrån de program

där man gör liknande multimediala program/spel som inte har med webben att göra. Hur man än vill så kan man ändå inte

komma ifrån att text som är understruken syns bättre än text som inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Niklas Sörman

Jag tycker att man åtminstone bör hålla på att länkarna ska ha annan färg än texten. Sen bör man ha den vanliga länkpekaren (en hand) och ingen vanlig pil. Att det inte är understruket är väl OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...