Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn säckar ihop lite då och då


Krutmicke

Rekommendera Poster

Har märkt att min dator på senare tid helt plötsligt kan börja tänka nåt frenetiskt utan direkt anledning, vilket segar ner datorn rätt rejält.

 

Ex 1. Jag lämnar datorn för att titta lite på tv eller göra något annat. När jag sen kommer tillbaka börjar datorn jobba och slöa och man får vänta 3-5 minuter innan allt blir normalt igen.

 

Ex 1. Tidigare idag öppnade jag Open Office för att skriva en bokrecension. Datorn fungerade mer eller mindre felfritt fram tills detta, men sen började den strula och sega. Slutade med att jag var tvungen att försöka stänga ner de få sidor och program som jag hade igång (vilket tog sin tid) och starta om datorn. Efter det fungerade fungerade datorn felfritt igen.

 

Formaterade datorn i måndags (delvis pga. detta) så problemet uppstår inte lika ofta som förut, men det händer fortfarande.

 

Enligt FreeRAM XP så har jag ungefär 50% till övers av ca 1GB minne. Vad nu resten används till har jag ingen aning om, har ingenting på datorn förutom ett par program.

 

Håller minnena på att gå i graven eller vad kan det vara frågan om? Tycker det är konstigt att det kommer periodvis och så spontant, när man inte gör nåt speciellt med datorn liksom.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ser att detta pågår tryck på Ctrl+Skift+Esc samtidigt så visas aktivitetshanteraren. Kolla i kolumnen CPU vilken eller vilka processer som är mest aktiva.

 

Förmodligen är det indexeringstjänsten eller någon antivirusskanning som pågår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ser att detta pågår tryck på Ctrl+Skift+Esc samtidigt så visas aktivitetshanteraren. Kolla i kolumnen CPU vilken eller vilka processer som är mest aktiva.

 

Förmodligen är det indexeringstjänsten eller någon antivirusskanning som pågår

 

Datorn segade ihop sig igår men det var totalt omöjligt att få upp aktivitetshanteraren. Har inte hänt nåt sen dess och indexeringstjänsten är avstängd.

 

unsure.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...