Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äldre program och spel i 64-bitars Windows 7?


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag tänkte köpa ny dator, och min fråga är helt enkelt om det kommer att bli problem att köra äldre program - framförallt spel - om jag kör med 64-bitars Windows 7? Jag installerade och körde Windows 7 Upgrade advisor på den dator jag har nu för att få en idé om hur det kommer att fungera, men den nämnde inget om många av de spel jag har installerade. Om det är så att de fungerar, kommer jag att behöva krångla extra med installationen av dem (t.ex. placera dem i en viss mapp, eller så)?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla möjliga spel, egentligen, vissa så gamla som Starcraft och Total Annihilation. Men, om de ändå inte är kompatibla med Win7 kan jag lika gärna köpa en 64-bitars, eller? Eller har 64-bitars-versionen ännu sämre bakåtkompatibilitet än 32-bitars-versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller har 64-bitars-versionen ännu sämre bakåtkompatibilitet än 32-bitars-versionen?

De flesta program skrivna för 32-bitarsversionen kan köras på 64-bitars, det finns väl en mindre mängd undantag framförallt vissa drivrutiner. Ska du köra på Win7 så kör på 64-bitars, det är min rekommendation, ingen idé att hänga kvar i den förflutna 32-bitarstiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta program skrivna för 32-bitarsversionen kan köras på 64-bitars, det finns väl en mindre mängd undantag framförallt vissa drivrutiner. Ska du köra på Win7 så kör på 64-bitars, det är min rekommendation, ingen idé att hänga kvar i den förflutna 32-bitarstiden.

 

 

 

Kan man köra CS 1.6 på win7 64-bit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man köra CS 1.6 på win7 64-bit?

Ja, både 1.6 och Source funkar bra (har kört båda på min burk utan problem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag själv uppdaterade till Windows 7 32-bitars version.

 

Valet var dock inte självklart för mig. Om jag inte hade haft några gamla program, hade valet utan tvekan blivit 64-bit.

 

Enligt många ska det "nog" gå att köra gamla program, men ingen garanterar det. Så varför skulle jag riskera strul, bara för att få 64-bitars version? 64-bitars versionen ger i sig generellt inte någon större fördel i dagsläget, om någon alls.

 

Naturligvis kommer jag att uppgradera till 64-bit i framtiden någon gång, men inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv spelar Backpacker 3 på min 64-bitars win7 laptop. Visserligen är spelet från 2003, men min poäng är ju att man kan ändra kompatibiliteten på spelet till som i mitt fall windows xp (service pack 2)..som win7 självt har rekommenderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror det kan bli problem med "gamla" spel, då äldre än anno 2003...

 

skriv gärna och berätta hur det blev...

 

framförallt, skaffa pro med xpmiljö!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...