Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räcker mitt nätagg till ?


xtropia

Rekommendera Poster

Hur stor effekt det har spelar inte så stor roll längre.

Det viktiga är hur mycket ström (A / Ampere) det ger på (+)12V.

 

Eftersom moderna datorer nästan bara drar effekt/ström på 12V.

Och Mycket lite effekt på 3,3V och 5V.

Eller på annat sätt

ett nätaggregat som ger

100W => 30A på 3,3V

100W => 20A på 5V

300W => 25A på 12V*

Summa 500W

 

är sämre än Corsairs 450W som ger 33A => 12*33=396W på 12V

 

Så hur mycket ström ger ditt nätaggregat på 12V???

Fabrikat?

Modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Janne tack så mycket för svar!

min data heter så här

Acer Aspire M5810

Intel Ci5-750,8GB,1000GB,nVIDIA GTS240 2GB,BluRay/DVD±RW, W7HP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig öppnat upp datan så vet inte hur det ser ut men här är lite info

Kortplasser : 2 x PCI, 1 x 1X PCIE, 1 x 16X PCIE

är inte så duktig på sånt här angånde grafikkortsinstalationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia har en poäng med kravet på 2 st PCI-E 12V kontakter för att mata ett 6870 med 12Volt.

Hur många är det i datorn?

Sladdar med 3 gula och 3 svarta sladdar som slutar med en 6-polig kontakt.

En? Två? Du bör ha minst en sådan sladd med 6-polig kontakt.

 

Och det är viktigt med hur mycket ström A Ampere du har på 12V. Hur mycket?

 

Brukar som skydd mot statisk elektricitet öppna datorer på den rostfria diskbänken.

Bra jord hos mig.

Iförd bomullskläder och barfota. (Inga isolerande skor, tofflor på fötterna)

Och börja med att ta med en hand i diskbänken och en hand i en metallskruv på datorn.

Och sedan alltid ta i diskbänken innan jag rör något i datorn.

Osäker? läs på.

http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-guides/22131-datorbyggarskolan.html?start=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där ovan har ni bild på nätagget vet dock inte varför bilden är upponer, kollade i datan och hittatde iallafall 2 sånna där svarta sladdar som slutar med en 6-polig kontakt men om dom va 75W såg jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet är på 450W kontinuerlig effekt, 500W är endast mycket kortvarigt, så nätaggregatet är inte lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack då vet jag, är det några svårigheter att byta ut nätagget ?

är verkligen färsking när det kommer till att hålla på inuti datan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte vara något större problem att byta ut nätaggregatet. Välj ett med bra kvalitet, dvs ett som inte tillhör de billigaste, t ex Corsair gör bra nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du fläkten på processorn? Den brukar man inte behöva ta bort, men det beror ju lite på hur det ser ut i din dator. Kan du ta ett foto och bifoga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte ta nån bild just nu, men jag menar den stora fläkten i mitten såg på youtube att det va nån som montera bort den först.

Är det knepigt med alla sladdar som ska in i diverse delarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte nätaggregat i en dator för någon månad sedan tog jag inte bort fläkten.

 

Du bör skydda datorn från statisk elektricitet genom att använda ett antistat-armband, vilket kan köpas på t ex Komplett. Du fäster armbandet i datorns chassi. Håll gärna till på den rostfria diskbänken, ha bomullskläder och var barfota för att ytterligare minska risken för statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte att va på köksgolvet och sedan koppla antistatarmbandet till vattenkranen ?

har kollat ut måtten på mitt chassi nu så grafikortet i sig får plats utan problem, det är bara nätagget jag måste fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska koppla antistatarmbandet till datorlådan och inget annat. Det viktiga är att du har samma potential som elektroniken.

 

Och detta med att vara barfota och ta i diskbänken osv spelar ingen roll om man har antistatarmbandet kopplat till lådan. Eventuell statisk elektricitet man alstrar kommer att utjämnas mellan ens egen kropp och lådan och det är det som är det viktiga. Det flyter ingen ström mellan två punkter om deras potential är densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ska man ha datan ikopplad till ett jordat uttag när man kopplar antistatarmbandet till chassit för det säger en del att man ska och andra säger att man inte ska göra det, vad är rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statisk elektricitet innebär att det byggts upp en spänning i ett objekt. Det är inte mycket energi, men kan bli ansenlig spänning, dvs Volt. När två objekt kommer i kontakt med varandra så kommer spänningen att utjämnas mellan dem, förutsatt att de är ledande. Är det väldigt stor skillnad i spänning kan det bli en liten blixt. Klassiskt när man går ur bilen nu på vintern så får man en stöt när man tar i bildörren.

 

För att slippa zappa sina elektroniska komponenter ska man se till att objekt som rör komponenterna har samma spänning. Har de samma spänning så behöver den inte utjämnas. Genom att koppla ihop sig själv med datorn mha antistatarmbandet ser du till att du och datorn har samma spänning. Detta gör att du minskar risken för att dessa utjämningar ska bli ett problem. Den elimineras inte helt, men för att göra det måste du säkra hela miljön som du befinner dig i.

 

 

Det enda du ska tänka på är att ha armbandet kopplat mellan dig själv och en punkt på chassit med ren metall. En lackad eller målad plåtbit är inte alls lika bra att fästa armbandet i.

 

Det finns inget behov att jorda datorn medan du arbetar med den. Det är inte spänningsnivån i sig som är det viktiga, utan skillnaden mellan de delar som kommer i kontakt med varandra. Du ska aldrig ha datorn ansluten till ett vägguttag medan du arbetar med den! Övriga föreslagna åtgärder kan vara bra, men spelar normalt ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte nätaggregat i en dator för någon månad sedan tog jag inte bort fläkten.

 

Du bör skydda datorn från statisk elektricitet genom att använda ett antistat-armband, vilket kan köpas på t ex Komplett. Du fäster armbandet i datorns chassi. Håll gärna till på den rostfria diskbänken, ha bomullskläder och var barfota för att ytterligare minska risken för statisk elektricitet.

 

Speciellt om man håller till på en diskbänk är det viktigt att diskbänker håller samma potential som chassiet.annars kan ju komponenten skadas om den laddas ur mot diskbänken om den skulle tas ut.

 

Det kan aldrig någonsin vara fel att antistartarmbandet är ansluten till både jordad del såsom diskbänken i det här fallet och chassi.

Chassit och jag själv skall således ligga på samma potential som arbetsytan.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...