Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla hop två datorer


Torparen

Rekommendera Poster

Om din router har stöd för anslutning av en extern USB-hårddisk så kan det fungera. Har routern USB-portar? Kolla då i manualen hur man gör.

 

Routern har inte USB-anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall kan du förstås inte ansluta hårddisken till routern.

 

Faktiskt visar det sig efter noggrann besiktning av routerns baksida att det finns en USB port utöver 4 andra portar.

 

Kan det vara så enkelt att jag bara pluggar in hd:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt visar det sig efter noggrann besiktning av routerns baksida att det finns en USB port utöver 4 andra portar.

 

Kan det vara så enkelt att jag bara pluggar in hd:n?

 

Om du talar om vilken router du har (märke OCH modell) så kan vi ganska snabbt se om den 1) stödjer det 2) hur det skall ställas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du talar om vilken router du har (märke OCH modell) så kan vi ganska snabbt se om den 1) stödjer det 2) hur det skall ställas in.

 

Det är inte nog med att du har sign flitig, du är tydligen också flitig.

 

Märket är D-LINK modell är DIR 655.

 

Om det är av betydelse så har jag Window 7 resp XP

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nog med att du har sign flitig, du är tydligen också flitig.

 

Märket är D-LINK modell är DIR 655.

 

Om det är av betydelse så har jag Window 7 resp XP

 

Epitetet "flitig" har jag nog fått pga många inlägg och att jag varit med här i +10år... B)

 

DIR-655 stödjer att du kopplar in en USB-disk. Du måste installera en applikation som heter SharePort på varje PC för att det skall fungera att nå disken o den kan vad jag kan läsa mig till endast nyttjas från 1 PC i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epitetet "flitig" har jag nog fått pga många inlägg och att jag varit med här i +10år... B)

 

DIR-655 stödjer att du kopplar in en USB-disk. Du måste installera en applikation som heter SharePort på varje PC för att det skall fungera att nå disken o den kan vad jag kan läsa mig till endast nyttjas från 1 PC i taget.

 

Nu är jag med din hjälp nära en lösning. Återstående problem är följande.

 

På den dator till vilken routern är kopplad finns hårddisken. Den andra datorn som är ansluten via en nätverkspinne får jag beskedet att den har funnit HD-n. Meeen då är det så att på den dator där HD finns, får jag beskedet " Frigör HD:n koppla bort verktyget, en annan användare O.S.V"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag med din hjälp nära en lösning. Återstående problem är följande.

 

På den dator till vilken routern är kopplad finns hårddisken. Den andra datorn som är ansluten via en nätverkspinne får jag beskedet att den har funnit HD-n. Meeen då är det så att på den dator där HD finns, får jag beskedet " Frigör HD:n koppla bort verktyget, en annan användare O.S.V"

 

Det verkar då stämma - att man bara kan vara en användare i taget ansluten mot disken. Antagligen finns det ett val på den datorn som är ansluten (via det installerade SharePort-programmet) att koppla bort sig från disken. Troligen det som mäste göras innan den andra datorn kan ansluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar då stämma - att man bara kan vara en användare i taget ansluten mot disken. Antagligen finns det ett val på den datorn som är ansluten (via det installerade SharePort-programmet) att koppla bort sig från disken. Troligen det som mäste göras innan den andra datorn kan ansluta.

 

Ja du flitige man nu fungerar det. Var av andra skäl tvungen att starta om ena dator, efter omstart lite strul innan jag fick igång det på nytt.

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...