Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla hop två datorer


Torparen

Rekommendera Poster

Jag har två datorer, en bärbar och en stationär. Nu önskar jag koppla hop dem , så att jag kan säkerhetskopiera innehåll från den ena till den andra. Jag har även en rauter om den ev kan användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilka Windows är det på respektive dator?

Du kan ansluta dem via routern, välj sedan att dela ut mappar, genom att högerklicka, välja egenskaper, Avancerat och sedan delning, där finns någr aalternativ.

Öppna sedan utforskaren och se efter Nätverk, o där ska du se respektive dator.

Kolla igenom denna guide så at du får riktiga inställningar.

Nätverksguide av flora50 här på Eforum.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilka Windows är det på respektive dator?

Du kan ansluta dem via routern, välj sedan att dela ut mappar, genom att högerklicka, välja egenskaper, Avancerat och sedan delning, där finns någr aalternativ.

Öppna sedan utforskaren och se efter Nätverk, o där ska du se respektive dator.

Kolla igenom denna guide så at du får riktiga inställningar.

Nätverksguide av flora50 här på Eforum.

Mvh

Mats H

 

Hej Mats

Tack för ditt tipps i den stationära har jag 7:an och i den bärbara XP

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du fått ordning på det hela?

Mvh

Mats H

 

 

Hej Mats

 

Nej du jag har inte ens börjat, men har läst länken du bifogade. Även om jag är arbetsbefriad (pensionär) så måste jag prioritera, valla min valp bygga carport m.m m.m

Lennart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK, jag undrade bara!

Mvh

Mats H

 

Edit: Bifogar även denna länk till nedladdningsbara Microsoft dokument om Windows 7 och nätverk, på engelska.

http://www.microsoft...36-acc918ba7af2

 

Hej Mats

Såhär är det:

 

Jag har en rauter D-Link två nätverkspinnar. Bredbandet är ADSL 10 meg. Två datorer en bärbar en stationär. Dessa är kopplade till rautern så att det går att komma ut på nätet med båda. Min hustru har en dator (vista) som också skall anslutas till rautern. Men av någon anledning får jag det inte att funka. Hon har i dag mobilt bredband inkopplat, kanske det är detta som sabbar.

 

Det blev en lång utläggning. Jag har nu läst noggrant den länk du hänvisade till. Men eftersom jag inte är någon klippare på aktuell teknik så känner jag mig en aning splittrad just nu.

 

En av orsakerna till att jag vill koppla hop datorerna, är att jag håller på med foto. Jag har olika fotoprogram i mina datorer, och vill därför kunna skicka bilderna i mellan då jag redigerar.

 

Ja du Mats nu har jag förhoppningsvis stillat din "nyfikenhet". Slutligen; ingen blir gladare än jag om du kan ge mig lite detaljerade tips.

 

Lennart/Selma PS Selma är min hund, en 6 månaders lagotto. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

börja med att ansluta din frus dator till routern m ed kabel.

Ta ur modemet, så att det vanliga nätverkskortet i hennes dator hittar router och internet. Bör ske automatiskt.

Sedan välj ut de mappar som du vill använda i närverket, väl egenskaper genom att högerklicka på dem, sedan fliken delning, och sedan avancerad delning, så att du kan få rätt att redigera, osv. gör detta på alla de datorer som ska var anslutna.

Öppna Dator och klicka på C:\ på respektive dator, och du ska nu se Nätverk, i raden av olika mappar, klicka där och de olika datorerna bör synas.

Sedan om du klickar på respektive ska du se de mappar som delats ut för varje dator.

Kontrollera också i bifogade guider.

 

Har också hund(ar)! :D

Mvh

MatsH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med ska du koppla in routern i modemet i det uttag som datorn satt i. För att operatören ska släppa låsningen mot datorn måste du ha modemet avstängt(strömlöst) nån minut. Strta sen modemet. När modemet är igång (tar nån minut) kopplar du in routern och startar den.

 

Om jag förstått rätt har du två problem:

- Din frus dator som ska ut på internet

Bör fungera direkt när du kopplar in datorn med kabel i routern.

 

- Varje dator ska kunna komma åt filer på de andra datorerna

Dela ut de mappar du vill komma åt. Viktigt är att du sätter Fullständig behörighet om du vill kunna ändra/skriva/radera från en annan dator. Hjälper inte det, se avsnittet Säkerhetsinställningar i min Nätverksguide. För att ansluta, skriv \\server i Utforskarens adressfält. Byt ut server mot namnet på datorn du vill ansluta till. Datornamnet hittar du så här:

Tryck Windowstangenten + r. Skriv sysdm.cpl, Enter. Välj fliken Datornamn. Se Fullständigt datornamn.

 

Går det fortfarande inte att hitta andra datorer, kan det bero på att mjukvarubrandväggen spärrar. Testa tillfälligt att inaktivera denna på alla datorer. Aktivera sen en i taget för att hitta den som spärrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

börja med att ansluta din frus dator till routern m ed kabel.

Ta ur modemet, så att det vanliga nätverkskortet i hennes dator hittar router och internet. Bör ske automatiskt.

Sedan välj ut de mappar som du vill använda i närverket, väl egenskaper genom att högerklicka på dem, sedan fliken delning, och sedan avancerad delning, så att du kan få rätt att redigera, osv. gör detta på alla de datorer som ska var anslutna.

Öppna Dator och klicka på C:\ på respektive dator, och du ska nu se Nätverk, i raden av olika mappar, klicka där och de olika datorerna bör synas.

Sedan om du klickar på respektive ska du se de mappar som delats ut för varje dator.

Kontrollera också i bifogade guider.

 

Har också hund(ar)! :D

 

Mvh

MatsH

 

Vilken ras, jag må pröve. Nu är det så att routern står i det rum där teleledningen kommer och min frus dator står i ett annat rum. Jag har en extra nätverkspinne som är ämnad för hennes dator. Det som är märkligt att nu går kabeln från routern in i den stationära datorn, och en nätverkspinne sitter i den bärbara, och detta fungerar. Så rent logiskt borde hustruns dator också funka.

Med hopp om att du inte upplever mig som tjatig slutar jag mvh Lennart

Glömde att tala om att jag har trådlös router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar mobilt bredband med "nätverkspinne", kommer du aldrig att kunna koppla ihop nätverkspinnen med routern. Alla datorer ska kopplas med kabel till routern första gången för att minimera antalet felkällor. När du sen kunnat ansluta till de utdelade mapparna från alla datorer, kan du börja köra trådlöst, förutsatt att du har en trådlös router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar mobilt bredband med "nätverkspinne", kommer du aldrig att kunna koppla ihop nätverkspinnen med routern. Alla datorer ska kopplas med kabel till routern första gången för att minimera antalet felkällor. När du sen kunnat ansluta till de utdelade mapparna från alla datorer, kan du börja köra trådlöst, förutsatt att du har en trådlös router.

 

Nej jag har ADSL

mvh lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då har du ett USB-nätverkskort i varje bärbar, eller hur? Är datorerna så gamla att de behöver detta? Bärbara datorer har inbyggt trådlöst nätverkskort sedan flera år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ras, jag må pröve. Nu är det så att routern står i det rum där teleledningen kommer och min frus dator står i ett annat rum. Jag har en extra nätverkspinne som är ämnad för hennes dator. Det som är märkligt att nu går kabeln från routern in i den stationära datorn, och en nätverkspinne sitter i den bärbara, och detta fungerar. Så rent logiskt borde hustruns dator också funka.

Med hopp om att du inte upplever mig som tjatig slutar jag mvh Lennart

Glömde att tala om att jag har trådlös router.

 

Ja du Mats antingen är jag förföljd av otur, eller skall jag helt sluta med försöken att koppla hop två datorer.

Jag har dels följt dina anvisningar dels följt nätverksguiden, men ser inte röken av mappen nätverk.

 

Nu är det så att all termelogi stämmer inte, vilket kan bero på att jag Window 7 i ena datorn och EP i den andra.

 

mvh lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alla datorer internet via routern?

Det är första steget, om inte det fungerar så är det svårt att få dem att komma åt varandras filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alla datorer internet via routern?

Det är första steget, om inte det fungerar så är det svårt att få dem att komma åt varandras filer.

 

Ja så illa är det. än så länge 2 datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då koncentrerar vi oss så länge på de två datorerna och väntar med din frus dator.

 

Har du gjort det som flora50 skriver om i inlägg 9?

Jag citerar:

Dela ut de mappar du vill komma åt. Viktigt är att du sätter Fullständig behörighet om du vill kunna ändra/skriva/radera från en annan dator. Hjälper inte det, se avsnittet Säkerhetsinställningar i min Nätverksguide. För att ansluta, skriv \\server i Utforskarens adressfält. Byt ut server mot namnet på datorn du vill ansluta till. Datornamnet hittar du så här:

Tryck Windowstangenten + r. Skriv sysdm.cpl, Enter. Välj fliken Datornamn. Se Fullständigt datornamn.

 

Går det fortfarande inte att hitta andra datorer, kan det bero på att mjukvarubrandväggen spärrar. Testa tillfälligt att inaktivera denna på alla datorer. Aktivera sen en i taget för att hitta den som spärrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då koncentrerar vi oss så länge på de två datorerna och väntar med din frus dator.

 

Har du gjort det som flora50 skriver om i inlägg 9?

Jag citerar:

 

Je må pröve då jag har kvicknat till tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då koncentrerar vi oss så länge på de två datorerna och väntar med din frus dator.

 

Har du gjort det som flora50 skriver om i inlägg 9?

Jag citerar:

 

Trägen vinner sägs det, och visst har jag övervunnit många svårigheter, men nu ger jag upp. Kanske det finns en annan lösning, mina två datorer står bredvid varandra, intill routern.

 

Att jag har två datorer bredvid varandra, beror på att jag kör kurser i den ena och övar på den andra. Detta var en parentes, så över till frågan.

 

Jag har en maffig fristående hårdisk samt är där 4 lediga uttag på routern. Så äntligen till frågan;

 

Kan jag koppla båda datorerna till samma hd?

Med hopp om att ni inte jar omyndigförklarat mig ser jag fram mot ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ansluta två datorer samtidigt till en och samma hårddisk, men visst kan hårddisken först vara ansluten till en dator och sedan till en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ansluta två datorer samtidigt till en och samma hårddisk, men visst kan hårddisken först vara ansluten till en dator och sedan till en annan.

 

 

Med hopp om att du är tålmodig kommer jag med en följdfråga

 

 

Minst två datorer kan, med hjälp av router, utnyttja samma skrivare. Vad är det då för skillnad om två datorer slåss om samma HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt :( jag trodde du hade lämnat spåret med router.

 

Ja, man kan ha en hårddisk som är ansluten till routern och som flera datorer kan komma åt, men det är inget jag har gjort så tyvärr har jag inga tips om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt :( jag trodde du hade lämnat spåret med router.

 

Ja, man kan ha en hårddisk som är ansluten till routern och som flera datorer kan komma åt, men det är inget jag har gjort så tyvärr har jag inga tips om det.

 

Du är förlåten tror du att någon av dina kolleger kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din router har stöd för anslutning av en extern USB-hårddisk så kan det fungera. Har routern USB-portar? Kolla då i manualen hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din router har stöd för anslutning av en extern USB-hårddisk så kan det fungera. Har routern USB-portar? Kolla då i manualen hur man gör.

 

Tack för ditt tipps. Nu är det så illa , att när jag gick i skolan ca 60 år sedan, hade jag inte förmånen att läsa engelska. Så nu står jag här med tvättad hals med manual framför och klarar enbart av att titta på bilderna.

 

mvh Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...