Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollera om epost redan finns i databas


happyfejs

Rekommendera Poster

Aha, det har jag inte sett förens nu, självklart ska jag klicka plusikonen :)

 

Tänkte jag skulle införskaffa mig lite böcker, har precis börjat med php, är inne på andra sidan nu, så har knappt hunnit plugga nånting, men hoppas jag får lite tid till det snart :)

 

Kommer nog behöva lära mig en del jQuery och java nu när html5 börjar komma, verkar vara riktigt najs :) Nått du hunnit kika på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Tittat lite på html5 men det är imo inte värt att börja att utveckla i ännu, pga för många inkompatibla webbläsare.

 

Javascript är helt klart värt att kolla på - syntaxen påminner mycket om php, så det är ju bra.

 

(förväxla inte java med javascript bara, två skilda saker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, perfekt, då hinner man lära sig det före "man ska kunna" det :)..

 

Yepp, det har jag förstått, har inte tagit reda på vad det är för skillnad på dem än bara, men det blir väl när jag sätter mig mer in i det :)

 

Snart färdig med den här sidan, då blir det nya utmaningar, så länge man lär sig lite på varje sida så är det roligt, tråkigt att göra nått man redan kan, hehe..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett till tips : du borde ha någon form av validering i formuläret.

Man kan med enkla medel hacka det och i värsta fall radera hela databasen.

 

$email = mysql_escape_string($_POST["email"]); // eller $_GET

 

På detta vis är du relativt safe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med ajax, Phenomen, är att du inte ska behöva ladda om sidan för att utföra dessa kontroller. jQuery och andra javascript-ramverk är allt annat än skräp och nyttjas på en global skala idag, så där bör du tänka om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om någon efterfrågar en specifik sak så vill man få skribenten att lösa det själv.

Om kunskaperna inte är så stora (som i detta fall) i php och jquery får man ta det steg för steg för att någon inlärning skall ske öht.

Alternativet är att vi postat lösningen direkt och skribenten hade inte lärt sig varför man använder koden.

 

Hur har _du_ lärt dig saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med Jonas.

Vidare kan sägas att du (Phenomen) kommer få problem som utvecklare om du inte tar till dig denna typ av teknik, då trenden sedan länge gått mot denna modellering (ex. MVC, MVP osv.)

 

Jag ser inte hur din "enkla" rad på serversidan efterlever dessa utvecklingsmönster, eftersom du då helt och hållet sammanväver domänlogiken med presentationen av dess resultat.

 

Är det enbart jQuery du vänder dig mot så står det dig förstås fritt att implementera all klientscript själv, men även här får du problem på "marknaden" då det kommer innebära mycket längre utvecklingstider och därmed gör det dig mindre attraktiv som konsult. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet om och om igen.

 

jQuery Rules!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler fält att validera är det bara att skicka samtliga fältvärden via ajax till servern, låta denna returnera valideringsinformation (hur man väljer att returnera denna är upp till utvecklaren, ex. som xml eller teckenseparerad sträng) och sen låta jquery informera användaren direkt i formuläret vad som är fel, allt utan någon omladdning av sidan görs.

 

Det är väl inte så svårt å lära sig skapa en fil som tar emot en parameter och innehåller en funktion som returnerar 1/0.

Alla har olika inlärningströskel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande inte du förstår Phenomen att jag ville få ett resultat direkt när jag skrev in mailadressen utan att behöva klicka på nån knapp eller uppdatera sidan. Och som Jonas säger så består tråden av många inlägg för att jag aldrig tidigare skrivit i Ajax (Kommer dock lära mig det ögonaböj), mycket smidigt.

 

Och du validerar ju inte all data samtidigt utan just när du lämnar det fältet du fyller i, telfonnummer, användarnamn, personnr osv om du skulle vilja använda Ajax för alla fält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar mig in mitt i diskussionen :)

 

Naturligtvis måste du alltid ha serversidesvalidering för att säkerställa indata.

 

Syftet med klientsidesvalidering och Ajax är att ge besökaren/användaren snabb och smidig återkoppling på inmatad data. Det är alltså komplement till serversidesvalidering, inte ett alternativ.

Med Ajax kan du ju dessutom återanvända logiken i din serversidesvalidering för att ge en känsla av responsiv klientsidesvalidering utan att behöva ladda om sidan eller formuläret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett till tips : du borde ha någon form av validering i formuläret.

Man kan med enkla medel hacka det och i värsta fall radera hela databasen.

 

$email = mysql_escape_string($_POST["email"]); // eller $_GET

 

På detta vis är du relativt safe.

 

Vart och hur menar du att jag ska lägga in den här Jonas? Hur skyddar den mot hackning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja självklart kontrollerar jag precis före den läggs in i databasen om den redan existerar. Men det jag ville uppnå här var att användaren skulle få veta det med en gång utan att uppdatera sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...