Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte åt min USB-HDD från laptopen


rLray

Rekommendera Poster

Jag tog ut min HDD från den stationära och satte in den i en HDD-kabinett.

När jag sen pluggade in den i min laptop, via USB, så kom den upp precis

som den gjorde i gamla datorn, under fliken 'hårddiskar' i Den här datorn.

 

Efter ett tag freezade datorn och jag var tvungen att tvångsavsluta. När jag sedan startade om och kopplade in HDDn igen kom den upp som Flyttbar disk (G:) under fliken 'Enheter med flyttbara lagringsmedia. När jag sen skulle öppna den kom felmeddelandet:

G:\ är inte tillgänglig. Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet.

 

Är det någon som har en aning om hur man kan fixa det?

Jag har testat:

  1. Klicka på Start, högerklicka på Den här datorn och klicka på Hantera.
  2. Klicka på Enhetshanteraren under Datorhantering (lokal).
  3. Expandera IDE ATA/ATAPI-styrenheter i den högra rutan.
  4. Högerklicka på den kanal som cd-enheten är ansluten till och klicka sedan på Egenskaper. Detta är vanligtvis Sekundär IDE-kanal.
  5. Klicka på Endast PIO på fliken Avancerade inställningar i rutan Överföringsläge för cd-enheten. Vanligtvis är detta Enhet 1. Klicka sedan på OK.

Men det hjälpte inte och jag kommer fortfarande inte åt min HDD.

 

Det är en IDE HDD från Western Digital

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar hårddisken om du flyttar tillbaks den till den stationära datorn?

 

Varför har du fixat med inställningar för den interna CD-enheten när du har problem med en extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar hårddisken om du flyttar tillbaks den till den stationära datorn?

 

Varför har du fixat med inställningar för den interna CD-enheten när du har problem med en extern hårddisk?

 

Haha, jag vet, såg det senare. Googlade bara felmeddelandet och det var det jag fick upp.

Grejen är den att jag inte kan använda min gamla dator, därför jag tog ut hårddisken. Har hört vissa säga att det kan vara programvaran från gamla datorn, drivrutiner och sånt, som är kvar och stör. Kan det vara så?

Och hur fixar jag det i så fall utan att behöva rensa allt jag har på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom hårddisken syntes ett tag men sedan hände något med datorn och därefter går det inte att läsa hårddisken så tror jag mer på något hårdvaruproblem. Ta ur hårddisken ur kabinettet och sätt tillbaks den utifall att det är något problem med kontakterna. Om du har möjlighet pröva med att ansluta kabinettet till någon annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...