Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LETARAD borta i Excel 2010 ersatt av VTSÖK


Isaklund

Rekommendera Poster

Jag har börjat testa Excel 2010 med Svenskt språkstöd

 

Upptäcker att funktionen LETARAD har försvunnit och ersatts av en funktion som heter VTSÖK

 

LETAKOLUMN heter numera HTSÖK

 

Öppnar jag en äldre Excelfil som har funktionen LETARAD översätts det alldeles utmärkt.

 

Växlar jag till engelsk språkversion har ingenting hänt, där heter det fortfarande VLOOKUP och HLOOKUP.

 

En irriterande detalj är att om man vill ha exakt matchning så måste argumentet Ungefärlig ställas till FALSK. Skriver man FALSKT (med t) som man gjorde i LETARAD så får man ett felvärde.

 

Någon som hittat någon information om varför man gjort på detta sätt.

 

Är det en översättningsbugg eller finns det någon rationell förklaring varför man byter namn på en av Excels bästa funktioner?

 

Googlar jag HTSÖK hittar jag ingenting. Inte ens när jag söker på Microsoft.

 

Namnbytet är irriterande när man skriver kursdokumentation anpassat till så många versioner som möjligt.

 

Någon som har info om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Det är ju en beta version.

 

Kanske kan det vara så att det inte är samma team som egentligen översätter till svenska som översatt betan?

 

Att den översätter formlerna rätt mellan språken beror på att excel egentligen är byggt på engelska, så jag är rätt säker på att dina gamla svenska dokument översätts till "betasvenska" via engelska.

 

Jag har kikat runt lite men hittar inte heller något skrivet om att de planerar att döpa om funktioner.

 

Jag är mycket nöjd med betan på engelska och kommer fortsätta med detta språk även i kommande versioner. Eftersom språket numera blir som ett plugin istället för att det är integrerat i programmet så kommer jag kunna använda Word även med svenska dokument.

 

Hur som helst så bara filosoferar jag. Jag har inte mer info än Isaklund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hoppas att det är "betasvenska".

Jag har mailat Microsoft och frågat. Återkommer här, när och om jag får svar.

/I

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat fler översättningsmissar i betavesionen:

 

Funktionen --> "BETA-svenska"

VÄNSTER --> VÄNSTERPIL

HÖGER --> HÖGERPIL

EXTEXT --> MITT

 

Lustiga missar. De hör är ju inte direkt nya funktioner... Jag tror de suttit med en betaversion av "Microsoft translate".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"PIL" ?! Varför i hela friden?

 

"MITT" är ju logiskt eftersom funktionen på engelska heter "MID" men varför de lägger till "PIL" är bortom mig. ^^

 

Kanske de t.o.m kört google translate? O_o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Verkar inte vara "betasvenska".

Den nya namnen finns nu även på Microsofts hjälpsidor om funktioner i Excel. Fortfarande har jag inte hittat någon förklaring till varför man bytt namn på dessa urgamla och välanvända funktioner.

 

Hitintills har jag hittat sju funktioner som fått nya svenska (inte engelska) namn(utan ny funktionalitet):

 

LETARAD -> VTSÖK

LETAKOLUMN -> HTSÖK

EXTEXT -> MITT

VÄNSTER -> VÄNSTERPIL

HÖGER -> HÖGERPIL

MUVÄRDE -> NV

NETNUVÄRDE - > NVLF

 

 

Mitt mail till Microsoft blev besvarat med en hänvisning till teknisk support. Teknisk support hade ingen aning och aldrig hört talas om detta. De kunde bara hänvisa till att söka på office.microsoft.com , vilket jag naturligtvis redan gjort utan att hitta något.

 

För mig som Excelutbildare krånglar detta till det en hel del i utbildnings sammanhang när man har dokumentation för flera versioner.

 

Min förklaring är att detta är ett misstag som man inte vill prata om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket passande misstag för konkurrenten Google samt Openoffice som nu kan tjäna mycket på att vara konsekventa och tydliga.

 

Däremot hittar jag som tur är inte "vänsterpil" och "högerpil" ^^

 

Förresten så är även funktionsförklaringen för VTSÖK jäkligt skum:

 

Leta upp och referens: Letar i den första kolumnen i en matris och flyttar över raden för att returnera värdet för en cell

 

"flyttar över raden"? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga med VÄNSTERPIL och HÖGERPIL är att om man tittar på översiktssidan för textfunktioner i Excel:

http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/textfunktioner-referens-HP010342953.aspx

 

så refererar man där till funtionen VÄNSTER (och den nya VÄNSTERB)

 

men när man klickar på funktionen och kommer till sidan:

 

http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/vansterpil-vansterpilb-funktionerna-vansterpil-vansterpilb-HP010342648.aspx?CTT=5&origin=HP010342953

 

så heter det helt plötsligt VÄNSTERPIL och VÄNSTERPILB

 

Vilket stärker mig i min uppfattning att detta är ett misstag.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS måste ha missat något... bara ren idioti att ändra namnen på dessa funktioner. Okej, lägga till nya förbättrade varianter under nya namn, det kan de göra men inte byta namn på existerande.

 

Nä, dumt dumt.

 

Söker på nätet i ämnet - SANT = SANN? någon som kan bekräfta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man har skrivit fel i hjälpen (eller tvärt om – lol).

 

I hjälpen till VTSÖK anger man att argumentet för ungefärlig skall vara SANT eller FALSKT, men om man skriver det i funktionen får man ett #NAMN?-fel. Det fungerar bara om man skriver SANN eller FALSK.

 

Jag har sammanfattat mina test av detta i ett exempel på en bild som bifogas.

 

Allt är dock kompatiblet med tidigare versioner. Om man öppnar en 2010-arbetsbok som innehåller funktionen VTSÖK med det ungefärliga argumentet FALSK i Excel 2007 konverteras funktionen till LETARAD med argumentet FALSKT, och vise versa.

/I

post-47359-1282821084,62_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att SANT och FALSKT har bytt namn till SANN och FALSK på alla ställen där de ska fungera boolskt. Jag brukar använda det om jag skriver egna formler för villkorsstyrd formatering och där funkar det nu bara om man skriver "SANN" eller "FALSK".

 

Väldigt störande när man vant sig vid att det funkar på ett visst sätt. Dessutom arbetar jag både i Office 2010 och 2007 på olika datorer vilket gör det svårt att vänja sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Gräver upp denna tråd då jag idag(!) noterar att VTSÖK (och de andra avarterna som påvisas i denna tråd) inte finns längre.

När ändrades detta? Var ju inte så länge sedan jag bråkade med SANN/SANT.

 

Någon uppdatering som de skjutit ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gräver upp denna tråd då jag idag(!) noterar att VTSÖK (och de andra avarterna som påvisas i denna tråd) inte finns längre.

När ändrades detta? Var ju inte så länge sedan jag bråkade med SANN/SANT.

 

Någon uppdatering som de skjutit ut?

 

Va? jag ser ingen förändring. Men skall undersöka om det finns någon uppdatering som jag missat. Återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är det bara min relativt nya installation av Office som fixat det? Har inte kvar någon tidigare version av Office på datorn, bara Office 2010.

 

32-bitars Office 2010, Professional.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det är fixat för mig också (med en gammal, 32 bitars, version)

 

Det justeras av Service Pack 1 for Microsoft Office 2010. Fast inte var det lätt att hitta den informationen.

 

På sidan ”Beskrivning av Office 2010 SP1” http://support.microsoft.com/kb/2460049/sv nämns inget om förändringar i Excel.

 

Laddar man ner den Hämtningsbara listan över problem som korrigeras i Service Pack-versionen så nämns inte heller något om att man korrigerat några kalkylbladsfunktioner, trots att man nämner andra felstavningar i andra språkversioner, tex. ”In the Finnish version, "Serbia" is misspelled in the Language Options.”.

 

Men med lite ytterligare sökande hittade jag dock till slut sidan:

 

http://support.microsoft.com/kb/2551525/sv

 

"Funktionsnamn har ändrats i Excel 2010 SP1-versioner på andra språk än engelska"

 

Där börjar man visserligen med att ytterligare visa på språkproblem med att på svenska beskriva hur man ändrat en spansk funktion ”Funktionen VLOOKUP kallades BUSCARV i Excel 2007, men i Excel 2010 ändrades det till CONSULTAV.”

 

Längre ner på denna sida hittar jag dock följande tabell:

 

Kalkylbladsfunktionerna som ändrats i Service Pack 1:

 

Funktion på engelska 2010 ---> Excel 2010 ---> Excel 2010 SP1

CLEAN ---> RENSA ---> STÄDA

DAYS360 ---> D360 ---> DAGAR360

DDB ---> DFAV ---> DEGAVSKR

FALSE ---> FALSKT ---> FALSKT

HLOOKUP ---> HTSÖK ---> LETAKOLUMN

HOUR ---> TIM ---> TIMME

ISNA ---> ÄRET ---> ÄRSAKNAD

ISNUMBER ---> ÄRNUM ---> ÄRTAL

ISTHAIDIGIT ---> ÄRTHAISIFFRA ---> ISTHAIDIGIT

LEFT ---> VÄNSTERPIL ---> VÄNSTER

LOWER ---> SMÅ ---> GEMENER

MID ---> MITT ---> EXTEXT

MODE ---> LÄGE ---> TYPVÄRDE

N ---> I ---> N

NA ---> ET ---> SAKNAS

NPV ---> NVLF ---> NETNUVÄRDE

PMT ---> AVBET ---> BETALNING

PV ---> NV ---> NUVÄRDE

RATE ---> PRS ---> RÄNTA

RIGHT ---> HÖGERPIL ---> HÖGER

SLN ---> LNA ---> LINAVSKR

SYD ---> ÅATP ---> ÅRSAVSKR

TRIM ---> STÄDA ---> RENSA

TRUE ---> SANT ---> SANT

UPPER ---> STORA ---> VERSALER

VLOOKUP ---> VTSÖK ---> LETARAD

 

Dessutom verkar SANN v.s. SANT problemet vara fixat också.

 

Skönt att detta är fixat. Hoppas jag... Har inte granskat allt men visst verkar det som samtliga funktionsnamn ovan är de gamla namnen som finns i Excel 2007?

 

Som utbildare har det varit ett elände när man ibland har både Excel 2007 och Excel 2010 i samma sal. Dessutom har det varit mycket arbete att fixa underlag etc (som nu måste revideras igen).

 

Enda dilemmat nu är att de svenska böcker som kommit ut (t.ex. Docendos Excel 2010) behöver uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...