Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera Dell-dator utan tillgång till XP-cd eller oem-recovery-cd?


fettavskiljarn

Rekommendera Poster

fettavskiljarn

Hejsan alla datorkunniga!

Jag har en gammal dator(Precision M60, Windows XP, SP3(ursprungligen SP2)) som jag skulle vilja snabba upp lite genom att ominstallera Windows. Ta bort allt så att den blir "ny" igen.

 

Mitt problem är att jag inte har tillgång till någon xp-skiva och inte heller någon recovery-cd. Eftersom jag definitivt inte är ensam om det här problemet så har jag googlat febrilt det senaste dygnet i hopp om att hitta någon fin guide som löser detta.

 

- Min första tanke var att det kanske fanns någon dold partition på datorn som man kan komma åt genom att trycka någon fin tangentbordskombination vid uppstart. Har dock inte hittat något sådant kortkommando och i diskhateraren så verkar det bara finnas en "eisa-konfiguration" på <100MB.

 

- Mitt andra alterativ var att försöka skapa en xp-skiva genom att utnyttja innehållet i C:\I386. Vet inte om detta fungerar på just min dator, men jag hittade några fina guider på denna procedur. Men problemet här var att min I386-mapp är på mer än 700 MB.

 

Finns det någon hyfsat smidig lösning på mitt problem?

Jag är hemskt tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh

Lukas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa Dell maskiner har ett program som kan skapa recovery skivor. Du hittar det i så fall i startmenyn i en Dell mapp.

 

Det finns även företag på nätet som säljer recovery cd's för någon hundring, tex http://www.recovery-cds.com/ Jag är inte säker på om dessa siter är 100% legitima. Skulle siten ovan vara olämplig så säg till så tar jag bort länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna hitta en "Service-Tag" som sitter klistrad på undersidan.

Genom denna kan du få tag på alla nödvändiga drivrutiner som hör till dator som original.

Problemet kan bli att få tag på en skvia med fungerande operativ.

Produktnyckeln, bör du också kunna hitta på en klisterlapp, också på undersidan, om ingen har petat bort den.

Kontakta supporten hos Dell, så kan dom möjligen hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

Tack för era svar!

Jag har både service-tag och produktnyckel kvar.

Kontaktade supporten i förrgår...dom skulle ha 300kr för en skiva.

 

Inget tips för att lösa detta gratis?

gip>> vet du vad programmet heter där man kan skapa recovery skivor?

 

Ett annat alt. är om jag lånar en xp-skiva av en polare, kommer det att fungera då?

 

Då måste jag väl ta en backup på alla drivrutiner, eller finns dom kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

 

Till en Latitude D400 med engelskt operativ(XPProf SP2 ursprungligen) hämtade jag en kopia av en DELL OEM recoveryskiva hos Pirate Bay.

 

Det var en XP Prof SP3 ocrackad utan licens.Det fungerade att under installationen mata in datorns OEM licens nr.

 

Skrev DELL XP i sökrutan hos "piraten" och fick upp ett antal sådana alternativ.

Den här valde jag :

 

***************************

 

 

Jag tror att man för att kunna använda datorns OEM licens måste ha en skiva från Dell men jag vet ej säkert.

 

Drivrutiner hämtar man hos Dell som Gästen skrev.

 

Har datorn svenskt operativ vet jag inte om ett engelskt fungerar med datorns OEM licens.

 

LARSAS

 

Länk till illegal Windows borttagen. Enligt upphovsrättsvillkoren är det inte tillåtet att lägga ut en iso-fil eller dylikt av en Windows-skiva. Enligt samtal med Microsoft:

Oavsett version, OEM eller fullversion, så bryter du mot licensavtalen, om du på något sätt lägger ut en image/kopia på internet, det är endast Microsoft eller en återförsäljare som får göra detta.

...

Detta innebär enligt Microsoft, att alla kopior från nätet som INTE kommer från någon återförsäljare eller från Microsoft, är olagliga, enligt licensvillkoren.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte ha en skiva från Dell, men du måste ha rätt version. Står det Svensk Windows XP Home på etiketten så måste du ha en Svensk Windows XP Home OEM skiva för att koden ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

Tack för den infon! Då borde det ju fungera med den versionen för mig också.

 

Förresten, om man laddar hem den iso-filen "Larsas" länkade till. Måste man bränna den på en skiva för att kunna göra en ominstallation av Windows eller räcker det att mounta den i typ daemon tools och köra?

 

Med tanke på vad du skriver gip så kanske min nyckel inte fungerar till en engelsk version. Jag undrar vad som händer om jag prövar och nyckeln inte fungerar. Blir det ett så kallat fakk-app? Eller kan man försöka hitta en nyckel som passar?

 

Har nämligen ett till problem som försvårar den här ominstallationen. Min skärm är i det närmaste helt död, så det är svårt att ta se något på den innan datorn laddat windows. När den laddat windows så visas allt på den externa skärmen, men innandess är det ett mörker(Tror att det har med "backlight lamp" att göra, men jag är inte helt säker.) Så med anledning av detta vore det ju bra om man kunde ominstallera medans man är inne i windows på något sätt.

 

Den länkade win-utgåvan är på engelska. Någon som har erfarenhet att byta språk på xp?

Med t ex ett sånt här språkpaket från piraten: Språkpaket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vanliga OEM-licenser, vilket är vad man får från Dell, får (kan?) man inte installera språkpaket utan språkpaketen är endast gjorda för vissa företagslicenser (tänk företag med kontor i många länder). För andra gäller att man installerar från en XP-skiva med korrekt språk.

 

Du kan inte göra en komplett ominstallation inklusive formatering medan Windows är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på Windows licensetikett på datorn vad det är för version du har licens till? Du kan räkna med att det är en OEM version som ska till även om det inte står OEM på etiketten. När du väl har luskat ut det kan du börja leta efter en skiva att låna.

 

Laddar man ner en skiva från piratebay så skulle jag utgå ifrån att det finns virus på den. Skaffa skivan från en officiell kanal, eller låna av en kompis så slipper du sådana problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

På licensetiketten står det: Windows XP Professional och så är det är dell-logo, så det är ju garanterat en oem-version

 

Jo, de är sant, det bästa vore väl att försöka få tag på en dell oem skiva av en kompis, men det är ju lättare sagt än gjort känns det som...

 

Det var därför jag i början undersökte alternativet att skapa en egen återställnings-cd utifrån C:\I386-mappen. Det finns ingen som prövat att göra på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Jag har både service-tag och produktnyckel kvar.

Kontaktade supporten i förrgår...dom skulle ha 300kr för en skiva.

 

Inget tips för att lösa detta gratis?

gip>> vet du vad programmet heter där man kan skapa recovery skivor?

 

Ett annat alt. är om jag lånar en xp-skiva av en polare, kommer det att fungera då?

 

Då måste jag väl ta en backup på alla drivrutiner, eller finns dom kvar?

 

Som sagt, är alla komponenter kvar i burken, så bör kommer du åt samtliga drivisar via nr från denna service-tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är att jag inte har tillgång till någon xp-skiva och inte heller någon recovery-cd. Eftersom jag definitivt inte är ensam om det här problemet så har jag googlat febrilt det senaste dygnet i hopp om att hitta någon fin guide som löser detta.

Du har inte funderat på att kontakta Dell för att se om de kan tillhandahålla en skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på att kontakta Dell för att se om de kan tillhandahålla en skiva?

Se inlägg 4 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

Men det är ingen som vet något om alternativet att skapa en egen återställnings-cd utifrån C:\I386-mappen? Vore ju himla skönt om det gick.

 

Du har inte funderat på att kontakta Dell för att se om de kan tillhandahålla en skiva?

Jo, jag var i kontakt med dem tidigare och dom ville ha 300kr kalaset. För mkt tycker jag.

 

 

Som sagt, är alla komponenter kvar i burken, så bör kommer du åt samtliga drivisar via nr från denna service-tag.

Japp, drivrutinerna går att ladda hem där, har placerat dem på ett usb-minne.

 

 

Undrar om den här skulle fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att alla filer som behövs finns i i386 katalogen. Problemet är att du måste lägga dem på en skiva och få skivan att boota installationen.

 

Är du intresserad av att experimentera med detta kan du Googla på "slipstream windows xp". Slipstream innebär att du har en XP skiva som du lägger ner på datorn, uppdaterar den med ett nytt servicepack och till sist bränner en ny skiva. I steget när du bränner skivan måste du göra den bootbar manuellt, vilket ju är den intressanta biten här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

Ja, jag tycker att det här känns som den mest intressanta lösningen :)

 

Men jag kan väl inte göra en slipstream utan att äga en xp-skiva? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan inte göra en fullfjädrad slipstream. Däremot kan du få värdefull input om hur du får till en skiva som bootar en Windows installation. På skivan lägger du din i386 mapp och inget mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

Ja, det är ju sant! Ska se vad jag kan åstadkomma.

 

Var inne på länken och kikade, måste bara fixa en dvd-skiva att bränna på, eftersom I386-mappen var på 830mb typ.

 

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...