Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var har mina codecs tagit vägen?


margaretax

Rekommendera Poster

margaretax

Vi brukar kolla film på datorn och ibland bränner vi även ut dessa. Har inte haft några problem och vi har använt windows media player. Härom dagen fick vi felmeddelande att datorn inte kunde läsa filen för codecs saknades.

 

Har försökt hitta någon slags reparation av windows media player eller någon sida där man kan ladda ned på nytt.

 

Har testat ta ned andra spelare och brännprogram men felet finns kvar.

 

Har laddat ned codecspack men fattar inte hur man ska få dem aktiverade. Förstår inte vad alla knapparna betyder.

 

Vissa brännarprogram står det fri nedladdning på men det visar sig att de är väldigt begränsade om man inte vill betala upp mot 80$. Det är också svårt att hitta de program som passar till Windows vista home premium som jag har.

Borde inte codecs ligga kvar någonstans i datorn? Kan jag på något vis hitta igen dem? Alla tips och råd är välkomna.

 

Jag är så trött på alla tekniska problem på sistone, datorn som lade av men fick go hjälp här på Eforum så den går igen. Trådlösa till TV:n har pajat och har väntat i tre dagar på att bredbandssupporten ska ringa upp. Och upp på allt, dotterns moped startar inte. Det är inte lätt att vara tekniskt okunnig. Det positiva är ju att man lär sig något för varje gång smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

margaretax

sad.gif Ja jag håller med om att den länken verkar bra och jag har tagit ned programmet en gång men tog bort det eftersom JAG FATTAR INTE vad eller hur jag ska använda mig av det. Det var en väldans många knappar och förkortningar och kryssrutor.

 

Har du en enkel instruktion att lämna ut till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det egentligen finns någon generell superinställning för alla datorer då de skiljer sig lite för mycket från varann. Men vad händer om du klickar Reset All nere till vänster och nöjer dig med det? (Konfigurationsprogrammet skall förresten köras som administratör (högerklicka och välj "Kör som..."))

 

w1feaa.jpg

 

 

 

Vet du förresten om ditt Vista är 64-bitars eller inte?

 

jt17k6.jpg

 

 

 

Vid 64-bitars kan du installera "x64 componentes" också. Och om du i det bockar för "Shark007 suggested settings" så kommer Windows att ställas in så att det ska förknippa filmer etc med just Media Player.

 

bg7hhj.jpg

 

 

 

Edit:

Jag tycker förresten att BurnAware Free är ganska vettigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN, jag är av skolan att codec-paket är av ondo och ska med ont fördrivas men du brukar ha kloka råd...

 

Ett bra paket det du länkat till, ett man kan lita på? Det borde finnas bra paket men vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN, jag är av skolan att codec-paket är av ondo och ska med ont fördrivas men du brukar ha kloka råd...

Jo jag vet vad du anser om såna här dylika paket och jag gissade att du skulle lägga in en protest den här gången också! ;) Men kom ihåg att margaretax nu faktiskt frågade efter codecs..! :rolleyes:

 

Det finns förvisso paket som kan vara rena skräpet, men ett till populärt paket som det länkas till lite här och där är K-Lite Codec Pack vilket jag har kunnat använda mig av förut men av någon anledning (som har glömts bort) har slutat med. Och exempelvis XP-användare kan även kika på XP Codec Pack.

 

I alla fall så är knappen FFDshow Audio config för Vista Codec Pack en trevlig liten sak för att konfigurera ffdshow-ljudavkodaren. Via den så kan man ställa in så att Dolby Pro Logic II skall läggas på alla stereokällor. Trevligt för ljudkvalitén. Och det borde funka perfekt även för dem som har nöjt sig med moderkortets inbyggda "HD Audio"-kretsar. Knappen AC3Filter config gillar jag också...

 

Mot detta kan ställas att codec-paket kan tyckas vara överflödiga då vi har exempelvis Media Player Classic Home Cinema och/eller KMPlayer som bägge är gratis, har egna inbyggda codecs och stöd för DirectX Video Acceleration och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

margaretax

Tack för alla goda råd, har kört Fix it och tog ned programmet VLC mediaprogrammet samt Gspot codecinformation. Gick att köra filerna i VLC men ej på hemmabion, kliade mig i huvet och funderade. Gick ut på nätet och läste information om DVD-spelaren. Och...efter flera misslyckade bränningar så, mycket pinsamt:blush:, förstod jag att det är/måste vara de så kallade regionskoderna som inte passar. Måste läsa på om detta.

 

RN´s inlägg får jag nog också ta mig en funderare på, jag antar att det är bra men jag förstår inte.:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN´s inlägg får jag nog också ta mig en funderare på, jag antar att det är bra men jag förstår inte.blink.gif

Det var mest ordbajsande och inte så viktigt..! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

margaretax

laugh.gif Okey, då släpper jag idén att försöka förstå, he he.

 

Är det någon som har koll på om man kan göra något med regionkoder? Det gäller Naruto-filer vi tar ned från nätet, vilket är japansk manga med engelsk text. Vi har försökt konfigurera om men endera så har vi ljud och ingen text eller så blir det så mycket störningar så det inte går att se på.

 

Dottern, 16år, gillar dessa väldigt mycket. Vi köpte en samlingsbox från USA men när vi fick hem grejerna så försvann den engelska texten snabbt och endast kinesisk text gick att få. Inte bra, så vi håller nu på att försöka komma överens med företaget. Väldans tråkigt då själva kvaliten på filmerna var bra.

 

Så, kan man göra ändringar på regionkoder? ( Jag menar på typ Narutofilmer man laddar ned) Jag tror det måste vara där problemet ligger. Kan man på något vis läsa av filerna så man ser vilken regionkod de har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...