Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ansluta trådlöst till min router


Park8

Rekommendera Poster

Har anskaffat en Dell Latitude 5400 med Windows XP SP3 för att ersätta min gamla dator.

 

När jag i kontrollpanelen under Nätverksanlutningar högerklickar på ikonen "Trådlös nätverksanlutning" och väljer "Visa tillgängliga trådlösa nätverk" får jag inte upp den lista över trådlösa nätverk som jag ser från min gamla dator.

 

Istället får jag följande text:

 

Det går inte att konfigurera den här trådlösa anslutningen.

 

Om du har annan programvara för att konfigurera den här trådlösa anslutningen bör du använda den programvaran. (Jag har ingen sådan programvara).

 

Om du will använda Windows för att konfigurera den här trådlösa anslutningen kan du starta tjänsten Wireless Zero Configuration. Ytterligare information om att starta den här tjänsten finns i KB-artikel 871122 på microsoft.com (Den artikeln inkluderar inte stöd för SP3 och att följa instruktionerna för SP2 ger inte någon lösning)

 

Har någon ett tips?

 

/Park8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att Dell inte har skickat med någon programvara för att hantera trådlösa nätverk?

Gick det bra att starta Windows-tjänsten för trådlösa nätverk enligt http://support.microsoft.com/kb/871122/sv?

Har du kontrollerat att att det trådlösa nätverkskortet är påslaget med den knapp som kan stänga av och sätta på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia säger är ett annat program installerat för att sköta den trådlösa hanteringen. Windows eget är alltså bortkopplat av detta program. Det brukar finnas en ikon i systemfältet nere till höger som du kan klicka på. Symbolen brukar vara en antenn eller några staplar som ska föreställa signalstyrka. Programmet kan också startas i Program på vanligt sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Dell har skickat med backup-disketter av all SW. På varje diskett står det att denna SW redan är installerad på datorn.

2. Jag försökte att gå vägen via KB-871122 men den avser inte stöd för SP3 och att följa instruktionerna för SP2 gav inte någon lösning.

3. Märkligt nog så hittar jag ingen knapp för att slå av och på nätverkskortet, skumt. Det finns dock en symbol som skall lysa när kortet är påslaget. Den lyser inte nu.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Det är då det första som måste lösas. Har du tittat både i överkanten av tangentbordet och på alla sidor av datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är delvis löst nu med hjälp av Windows Zero Configuration WZC, se tex http://tech.ifelix.net/2007.html

 

Delvis löst eftersom konfigueringen bara kvarstår fram till dess man stänger av datorn/ loggar ut.

 

 

Fortfarande är det dock så att den lilla "trådlöst nät"-symbolen ovanför tangentbordet inte lyser. Någon knapp att slå på den med hittar jag fortfarande inte. Kommer att undersöka i vilka sammanhang som den tänds/förväntas vara tänd, antagligen när man konfigurerar på rätt sätt (i datorn)

 

Tack för allt stöd :):thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2009-12-26 20:44:22 av Park8]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga tryckningar ger någon verkan.

Jag tror att funktionen är mjukvarustyrd. Något som styrker detta är att jag åtminstone tror mig ha hittat vägen dit, nämligen till en mjukvara som finns installerad på datorn. Den heter Dell ControlPoint och innehåller bl.a. funktionen Anlutningshantering. Mycket att studera;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dell levererar en progamvara med datorn. Den heter DCP, Dell Control Point. Den innehåller bl.a. funktionalitet för att konfigurera anslutningar fasta och trådlösa. Efter att ha kämpat tappert med den ett bra tag men inte lyckats helt ringde jag i veckan till Dell Support som föreslog att jag skulle avinstallera DCP ;) och i stället använda Windows för att konfigurera den trådlösa anslutningen. Det gjorde jag och fungerar den trådlösa anslutningen till routern fungerar hittills utan problem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju snällt av Dell att tala om att deras eget program var dåligt:). Skönt att det fungerar nu iaf!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...