Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

InDesign till häfte


disco

Rekommendera Poster

InDesign saknar ju en av de bättre funktionerna i PageMaker, nämligen "skapa häfte".

Nu finns det ju ett litet skript i InDesign 1.5 som heter "build booklet". Det är tänkt att det skall fungera lika bra som i PageMaker men det gör det knappast för mig...

InDesign skapar temporära PDFer för alla sidor som sedan placeras som riktiga tryckaruppslag.

Problemet är att när jag sedan gör en PS-fil för att printa så failar den helt och hållet.

Jag får felmeddelanden om typsnitt...

Förmodligen beror det på InDesigns sätt att skapa de temporära PDFerna.

Kan man påverka detta och finns det någon som har någon erfarenhet av att skapa häfte i InDesign?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Jag tror att du kan glömma det där med att "skapa häfte" i InDesign. Använd Pagemaker istället. Om du får felmeddelanden om typsnitt när du gör PS-filer, så är det nåt galet med typsnitten (dom kanske inte är PS-typsnitt, t.ex.). Och, är du säker på att PDF-erna som InDeisgn gör, blir OK för rippning? (Om det nu är en trycksak du håller på med, alltså).

Överhuvudtaget har Adobe lyckats dåligt med InDesign, just för att det är så krångligt att rippa från. Dokumenten, och PS-filer blir väldigt stora, och sega. Dessutom, både typsnitts- och färghanteringen i InDesign är ovanligt krångligt konstruerat. Nä, glöm InDesign. Visst, det är ett billigt program, men det låga priset uppväger inte krånglet.

 

/Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Anledningen till at du får postscriptfel är att InDesigns PDF:er använder sig av s.k. CID-kodning för teckensnitten, dvs en typ av kodning för stora teckenuppsättningar.

 

Detta har varit en del av PostScript-standarden sedan många år tillbaka. Skrivar/RIP-tillverkare som inte använt sig av Adobes postscript-teknologi utan istället använt sk "klon"-teknik har ibland utelämnat stöd för stora teckenuppsättningar, vilket gör att du som kund drabbas av postscript-fel.

 

Det finns två lösningar:

 

1) uppgradera till en äkta Adobe PS-skrivare/RIP

 

2) Använd en plug-in som tex InBooklet från www.alap.com

 

Har du andra frågor om InDesign så är du välkommen att kontakta mig per mail så skall jag, till skillnad från en del andra listmedlemmar, ge dig både kompetenta och sanningsenliga svar.

 

Med vänlig hälsning

 

Richard Rönnbäck

 

Business Development Manager - CrossMedia

 

Adobe Systems Nordic AB

rronnbac@adobe.com

www.adobe.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...