Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela filer mellan datorer i nätverket


Aciero

Rekommendera Poster

Jag har nyss installerat windows 7 RC build 7100 på datorn och vill gärna föra tillbaka lite filer som jag sparade undan på en annan dator här hemma. Men hittar inte datorerna på nätverket, börjar bli väldigt frustrerande =/ av det jag läst så verkar det som om dom andra datorerna i nätverket också måste ha windows 7 installerat för att man ska kunna dela filer. Och är det fallet, så kan ju microsoft gärna skrota windows 7 och börja om -_-

 

Så frågan är om någon vet om det går att dela filer över nätverket i windows 7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget problem att dela filer i nätverket mellan Windows 2000, XP, Vista och Windows 7. Alla datorer hittar varandra och kan dela filer mellan varandra. Jag har bara valt att dela ut filer i resp. Windows. Konton med lösenord är ett måste för att kunna utföra operationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ du menar att jag måste skapa användarkonton på alla datorer som jag ska dela mellan, å sen sätta lösenord på dom?

 

För på datorn som har windows XP finns ett användarkonto med lösen på, och så har jag prövat att både delat ut en mapp direkt under C: och en på "Mina Dokument" men kan endå inte se datorn =/

 

skulle vara bra om du kunde förklara lite mer utförligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ du menar att jag måste skapa användarkonton på alla datorer som jag ska dela mellan, å sen sätta lösenord på dom?

Så har jag alltid och aldrig något problem. Har aldrig testat utan lösenordsskyddade konton. I Vista och 7 är det iaf ett måste.

Har du tillåtet fil- och skrivardelning i brandväggen? Med brandvägg menar jag Windows brandvägg. Har du något antivirus med Internet security så kan det finnas ett alternativ där du måste godkänna fildelning.

 

Vet inte hur jag ska förklara utförligare, då det enda jag gör i t.ex. Vista och 7 är att dela ut mappar. I och med detta så får jag frågan om fil- och skrivardelning ska aktiveras. Och det svarar jag ja på, så sköter Windows om det. Sedan är det klart att dela filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att min windows brandvägg stängde jag av i början efter att jag installerat windows 7. Men det verkar har blivit något fel, eftersom jag får ett felmeddelande när jag försöker aktivera den igen. Har norton antivirus 2010, men hittade inga inställningar om fildelande över nätverket.

 

Har vart inne i cmd på datorn som har XP och kollat IP adressen genom kommandot ipconfig. Sen pingade jag det IP't via min egen dator, och den fick svar...så tydligen så finns det en koppling mellan datorerna. Men jag får inte upp dom på nätverket =/

 

Känns nästan som att Homegroupen som windows 7 skapar är problemet. Eftersom jag har läst att man bara kan kommunicera genom den om båda har någon form utav windows 7 installerat på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har norton antivirus 2010, men hittade inga inställningar om fildelande över nätverket.
Antivirusprogram har ingen kontroll på trafiken till och från datorn utan det gäller ju bara brandväggar.

 

Nu kommer jag inte ihåg, Maratonmannen kanske kan rätta mig, men någonstans i nätverksinställningarna så kan man väl välja om man ska använda Homegroup eller Privat nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tror att NAV har nätverksövervakning med en karta ,Jag tror man kan sätta "säkerhetsnivån"på de olika datorerna. I NIS så fungerar nivån shared delad för att tillåta fildelning.Det är ju lätt att kolla om nätverkskartan finns.

 

Motsatsen mot Privat nätverk är Publikt nätverk åtminstone i Vista skall privat väljas.Ställs in i Vista Kontrollpanelen ---Nätverk och delningscenter.WIN 7 ?

 

LARSAS

 

HOMEGROUP motsvarar ju MSHOME som default i XPs nätverksguide .

 

Så det är kanske ide att med datorerna påslagna köra nätverksguiden I XP datorerna och då byta ut MSHOME mot HOMEGROUP.Då får ju det samma namn vilket det borde ha.

[inlägget ändrat 2009-10-23 00:07:57 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så hittar jag konstigt nog dom andra datorerna i nätverket, ingen aning om hur det gick till...enda jag fipplat med är att få igång windows brandväggen som hittills varit avstängd och omöjlig att få igång igen (fick igång brandväggen) sen har jag öppnat en port för att kunna hosta i WC3.

 

Men den verkar fortfarande vara något problem...hastigheten ligger på ungefär 800kb/sec...det brukade ligga på runt 2mb/sec+ när jag hade vista. Jag sitter med trådlöst internet via en Asus WL-160N som är inkopplad via USB. Frågan är vad som segar ner hastigheten, nu när jag äntligen fått kontakt med dom andra datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men någonstans i nätverksinställningarna så kan man väl välja om man ska använda Homegroup eller Privat nätverk.

Har precis gjort nya installationer av Vista och Windows 7 på varsin partition på en sprillans ny hårddisk. Upptäckte inte något val Homegroup eller Privat nätverk. Det val man måste göra under slutfasen av installationen av båda är:

Home network

Work network

Public network

 

Jag tror man kan använda både Home network och Homegroup, men jag väljer alltid Skip för Homegroup.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-23 11:50:16 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vill rätta till ett fel jag gjorde i mitt inlägg.

 

Begreppet Homegroup eller Hemgrupp har ingenting att göra med XPs

MSHOME

 

Homegroup är ett verktyg för att på ett enkelt sätt? emellan WINDOWS 7 datorer kunna konfigurera ett nätverk-

 

Tydligen så har många problem med andra typer av nätverk så frågan är hur enkelt det är att koppla upp en windows 7 dator på ett XP VISTA nätverk.

 

Har windows gjort en tavla som inte i WIN 7 har ett verktyg som enkelt identifierar nätverket och guidar även för XP och Vista ? Finns någon instruktion?

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-10-23 10:49:16 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har windows gjort en tavla som inte i WIN 7 har ett verktyg som enkelt identifierar nätverket och guidar även för XP och Vista?

Det absolut enda jag gjorde under slutfasen av Windows 7 installationen, var att klicka på Home network. I och med detta kunde jag se de andra datorerna i mitt nätverk och hämta filer från dem.

Kan det bli enklare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så enkelt borde det vara !

 

Hoppas det fungerar även om man i efterhand vill ansluta en WIN 7 dator till ett fungerande nätverk och även för hämtning från WIN 7 datorn.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...