Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska köpa mej en ny dator, men förstår mej inte på grafikkort.


Ketchup

Rekommendera Poster

Hej, jag tänkte först köpa en laptop, men man kanske får mer för pengarna om man köper en stationär istället? Ram minne å processor är väl en sak, men grafikkort känns omöjligt att sätta sig in i, å jag hittar ingen bra sida där man lätt kan jämföra å se hur bra grafikortet är egentligen.

 

Jag tycker de borde förenkla det en hel del, om man nu inte ska gå efter minnet på grafikkortet, så skriv det man ska gå efter istället, nu känns det hopplöst att sätta sig in i det. exempelvis så förekommer ju Nvidias G120 1gb på många förhållandevis billiga datorer, å en 1 gb låter ju jättebra, väldigt svårt å hitta en laptop i de prisklasserna som har det. Men det är tydligen ändå ett kasst kort.

 

Så jag fundera på att köpa en billig dator som har en bra processor å ram minne, för sen själv köpa till ett grafikkort, det känns som det blir billigare än att köpa en dator med ett bra grafikkort i?

 

Har ni något tips på någon dator i 4-7 tusen klassen som har en bra grund att stå på, men som även är uppgraderingsvänlig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förenklat:

 

Vill du ha bra prestanda för t ex spel, bra livslängd, uppgraderingsmöjligheter, köp en stationär.

 

Vill du kunna flytta med dej datorn till köksbordet, TV-soffan, till kompisen, köp en laptop. Att uppgradera en laptop brukar bara innebära att stoppa i mer minne. Tror inte att du kommer att bli nöjd med grafiken i en laptop för max 7000 kr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man exempelvis jämför nämnda grafikkortet Nvidia G120 1gb som gör att finna i väldigt många stationära datorer mellan 5-7 tusen, med Ati Mobility Radeon HD 4570 512 mb, som jag finner i en laptop som jag tyckte lät intressant, vilken är bäst?

 

Sen har kanske jag missuppfattat detta, men som jag har uppfattat det så är i regel en stationär bättre även om de har likadan prestanda, ? det har något med hårddisken å att laptops är fokuserade på att vara energisnåla?

 

Jag önskar att det fanns en sida, där man lätt kunde få reda på hur bra grafikkortet är å hur det står sig emot alla andra, fär det verka ju inte vara så enkel att bvara kolla på minnet på grafikkortet.

 

Men sen borde det inte bli billigare om man köper en "billig" dator som har en bra processor å ram minne, vilket de flesta verka ha, för själv köpa till ett grafikkort ? slänga det som sitter i? Men det går väl inte att köpa vilket som helst s? hur ska man veta vilket grafikkort som går att köpa?

 

 

ed av moderator - åäö, inget annat

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 15:04:31 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mej gärna ett tips på en dator i prisklassen mellan 4-7 tusen som just är uppgraderingsvänlig när det gäller grafikkortet, alltså grafikkortet som sitter i datorn kan vara vilket som helst, bara processorn å ram minnet är ganska så bra. Men det ska gå å köpa till ett hyfsat grafikkort till den. Jag inbillar mej att det blir mkt billigare att göra sö, men jag har kanske fel?

 

 

PS: Jag menade förut "Nvidia GeForce GT120" Inte G120

[inlägget ändrat 2009-07-30 00:55:25 av Ketchup]

 

ed av moderator - åäö igen

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 15:05:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag inte ska köpa grafikkortet för sej, så har de datorer jag i nuläget fundera mellan dessa grafikkort i sig, Ati Mobility Radeon HD 4570, ATI HD4350, ATI Radeon HD4650, NVIDIA GT230, NVIDIA GeForce G210, NVIDIA GT220, ATI Radeon? HD 3650, NVIDIA? GeForce? GT120, ATI Radeon HD4650 1GB Discrete, ATI HD 4650 Pro.

 

Hur står de sig emot varandra å hur står de sig rent allmänt? Även jag förstår att G230 är bättre än G220, men det kan ju vara så att båda är bra eller att båda är dåliga, å de datorer som har G230 i sig tenderar att vara dyrare, så hur pass mkt bättre är egentligen G230?

 

 

ed av moderator - åäö, orkar jag ett till?

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 15:07:28 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag vet inte om infon där sa mej så mkt. Hittade i alla fall 1.5 kort där, av de jag nämnde inlägget längre upp.

 

Det var, ATIMobility Radeon HD, fast den hittade jag inte på en laptop å det stod inte Mobility på de datorer jag fann den på. Så jag vet inte om det är samma.

 

Men jag hittade i alla fall, ATIMobility Radeon HD 4570, som satt på den laptopen jag nämnde tidigare.

 

Jag har för mej att det ska finnas en sida som ger grafikkortet en poäng?

 

ed av moderator, samma som förut

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 15:08:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT undran:

Vad har du för språkkodning på din dator egentligen? åäö?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har pajat, sa jag sitter och skriver ifrån mitt PS3. Lustigt dock att det blir sa, for det brukar inte bli sa da jag skriver ifran den?

 

Jag kan val saga att jag ar isynnerhet intresserad av att få reda på vilken av ,NVIDIA GT220, NVIDIA? GeForce? GT120, och ATI Radeon HD4650 som ar bast, da alla har 1 gb i minne. Jag antar att GT 220 ar bast av de 3 da den aterfinns i lite dyrare datorer an de andra 2, sa det ar kanske av storst intresse for mej att fa reda på vilken av GT120 å ATi 4650 som är bast.

 

Sen får ni gärna jämföra alla 3 med Ati Mobility Radeon HD 4570 som har 512 mb i minne, som jag finner i den den laptopen som är aktuell om det nu skulle bli en laptop. Så jag vet att de stationära som är aktuella verkligen är mkt bättre än laptopen.:)

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 14:08:37 av Ketchup]

 

ed ja, ni vet

 

[inlägget ändrat 2009-07-30 15:09:20 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vad du ska ha datorn till? Spela Crysis eller The Sims? Eller surfa webben eller spela HD-film på den?

 

Behöver du värsta grafiken helt enkelt? Om så, då är det en stationär du ska ha. Om du nöjer dig med hyfsade spelprestanda kan du nöja dig med en bärbar. Visst, en bärbar kan klara exempelvis Crysis med aldrig nå upp till vad en stationär klarar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet arligt talat inte om jag kommer spela pa den (sa darfor vill jag inte slanga ut 20 tusen pa den), men jag vill nog ha en dator som jag kan spela pa i fall jag nu skulle borja gora det i framtiden, eller atminstone en dator som har en bra processor och ram minne och som kan uppgraderas med ett bra grafikkort senare.

 

Men om laptops ar samre s? da maste val det grafikortet jag namnde som satt pa laptopen vara betydligt samre an exempelvis GT120 eller Ati 4650?

 

PS: Jag vet inte om det stammer, men jag horde talas forut om att de numera har gjort sa att man kan ha fler grafikkort i burken samtidigt? Innebar det att man kan satta i sitt gamla grafikkort i burken ocks? och da fa annu battre prestanda totalt sett? Det var nog ca 3-4 ar sen jag k?pte det grafikkortet, och da tillhorde det bland de b?ttre p? marknaden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara säker på att det man köper idag är det som räcker för ett spel imorgon.

 

Som det låter, du är i sig inte på jakt efter en dator att bära med dig utan en ordinär stationär med hyfsade prestanda.

 

Kanske köpa en stationär med en relativt snabb processor och ett integrerat grafikkort men med möjlighet att sätta in ett snabbt diskret grafikkort?

 

Ett bra ställe att börja på bruka Kompletts paket vara, man får med dem en känsla för vad man får för pengarna.

Se här:

http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

 

Snabbast grafikkort? Jämföra? Sök på Toms Hardware och liknande sidor. Där brukar det mesta testas och ibland låta sig jämföras på likvärdiga grunder.

 

OM du köper en bärbar låser du princip in dig det du köper. Köper du en stationär kan du utöka den med tiden (inom vissa begränsningar).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...